Wednesday, October 31

Ce au gustat participantii la OracleDay 2012?

Meniul a fost cel de la OpenWorld 2012, dar servit intr-o maniera fusion de vorbitori straini si romani: cloud computing, data consolidation, business analytics și appliance-uri, Customer Management etc  Am auzit si de niste trufandale gen big data și social networking, insa nu cred ca multa lumea le-a vazut de aproape :)
Subiectele au ridicat interesul a cca 1.100 de persoane (inregistrari/confirmari) cati au si venit la eveniment nu pot sa apreciez.

Dupa ce am scris de planurile SAP cu Hana, subiectul appliance-uri m-a interesat cel mai mult. Aparitia modelului Exadata de 1/8 rack si prin urmare coborarea pretului la un nivel mai atractiv, ar trebui sa faca ceva valuri pe piata locala si sa vedem ceva mai multe proiecte in perioada urmatoare, chiar daca solutia in sine nu este chiar pentru IMM-uri, asa cum spun mesajele de marketing. Am aflat ca exista mai multe masini Exadata (versiunea 2) disponibile pentru testare/demo etc unele aflate in Centrele de Date ale unor parteneri (Omnilogic, spre exemplu) altele deplasabile la client. Eu cred in viitorul appliance-urilor pentru baze de date, back-up si deduplicare, business analytics, private cloud etc pentru ca multe companii vor/isi permit sa aiba control asupra mediului IT.
Foarte interesant este si conceptul pe care Oracle vrea sa-l impinga in piata cu bazele de date multitenant (Oracle DataBase 12c), in esenta, inlocuirea bazelor de date traditionale dedicate fiecarei aplicații, cu o baza de date container la care se conecteaza toate aplicațiile unei companii. Va exista un hardware unic, un storage comun, o licentiere diferita etc. Produsul va fi disponibil comercial din 2013, iar „c-ul” zice lumea, vine de la „cloud”.
În acelasi context, am aflat si ca Oracle Romania are acum cca 2350 de angajati si este pe locul 2 in EMEA (dupa UK) si pe locul 8 global, ca media de varsta este 29 de ani, iar in organizatie se  vorbesc 25 de limbi straine.
Mi-a placut ca Sorin Mandrutescu (Country Lead Oracle RO) a fost realist in ceea ce priveste evolutia comerciala a cloud computing, cel putin in liga in care joaca Oracle si ca industria trebuie sa lucreze permanent la categoria inovatie, pana la urma si CRM-ul parea destul de fantezist acum 15 ani.

Monday, October 29

Femei in Tehnologie, editia 2012

Femei in Tehnologie” (FiT) este un proiect foarte drag mie si prin urmare nu il vom abandona in 2012 chiar daca nu am mai editat suplimentul dedicat. La jumatatea lui noiembrie, vom organiza insa un eveniment, impreuna cu Asociatia Professional Women Network Romania si unde va fi prezenta cam toata crema IT-ului romanesc feminin :)

Subiectele de macinat vor fi:
- Antreprenoriatul feminin
- Invatamantul cu profil IT
- Initiativele companiilor pentru atragerea tinerelor in domeniul ITC
- Cum arata industria locala dpdv personal feminin angajat
- Asociatii profesionale
- Mentoratul in IT (pe linie feminina)
Ca noutate, vom acorda 5 premii pentru: compania IT cu cele mai multe femei angajate pe pozitii tehnice, cariera in ITC-business, cariera in ITC-tehnic, cea mai buna initiativa in domeniul promovarii FiT, cel mai bun partener al FiT.  Sunt mai multe persoane si companii carora trebuie sa le multumesc pentru implicare, o voi face la momentul potrivit. Proiectul este, in continuare, gestionat de colega mea Luiza Sandu.



Evenimentul saptamanii: Oracle Day

Evenimentul saptamanii curente este Oracle Day, marti 30 Octombrie la Marriott, imaginea locala a cunoscutului Oracle Open World (probabil cel mai mare eveniment al Industrie IT la care am participat ever) si care isi propune sa dezbata ultimele noutati tehnologice ale Oracle dar si sa aduca principalii clienti/prospecti la un schimb de experienta.

Prezentarile sunt relativ scurte si prin urmare, agenda este foarte diversificata si atractiva, cu topicuri care merg de la DataCenter pana la Customer Experience. Nu lipsesc solutiile Oracle de Cloud Computing si nici appliance-urile Exadata.  Lista vorbitorilor este la fel de interesanta: Sorin Mandrutescu (Country Leader Oracle Romania) Monica Ene Pietrosanu (Contry Manager Intel Romania Development Center) dar si o multime de invitati straini. Agenda evenimentului aici.
La milocul zilei va fi si o conferinta de presa, asa ca voi reveni pe subiect.



Friday, October 26

Ziua Windows 8: Asus prezinta noua gama de produse

Echipa Asus Romania ne-a aratat astazi noua gama de produse cu Windows 8: tablete, laptopuri traditionale, laptopuri cu touch, mai pe scurt de toate pentru toti. Am vazut produse cu super design (cam tot ce face Asus incepe sa imprumute din look-ul de la Zenbook) mult aluminiu si o calitate ridicata a asamblarii. ar mai fi de amintit greutatea redusa si timpul de raspus foarte rapid, iar peste toata look-ul Metro al noului Windows.
Punctul de atractie a fost VivoTab, prima tableta Asus cu Windows RT cu design metalic, foarte subtire si la doar 525 gr chiar daca are: Tegra 3 quad-core, 10,1 inci display si permite andocarea la celebrele deja docking station cu tastatura, conectica si baterie suplimentara. VivoTab-ul va avea doua versiuni (cu/fara 3G), va fi disponibila din noiembrie, iar preturile sunt de cca 2899-3249.





Ziua Windows 8: 7873 de apps-uri dedicate in Windows Store

Microsoft a deschis deja Windows Store (miercuri  cred) si ofera  cca 8000 de aplicatii create special pentru Windows 8, de la Skype for Windows 8, pana la nelipsitul Angry Birds. Microsoft zice că  70-80% din acestea sunt gratuite. Pentru Windows RT, W Store este singurul loc de unde se pot lua aplicatii.
Windows Store a fost introdus pentru prima data prin 2011, iar aplicatiile disponibile respecta intreaga legislatia in materie de copyright, protectie copii si minoritati, consum substante interzise, materiale dedicate adultilor etc. Sunt 3,367 ISV-uri prezente cu aplicatii in Windows Store si care primesc cca 70% din valoarea vanzarilor, dupa ce depasesc pragul de 25.000 USD procentul creste la 80%. Evident sunt si cateva companii romanesti prezente, iar cele mai cunoscute aplicatii sunt: Airplanes, TradeVille, Cinemagia, Cocktailpedia si ZyWay Forms.

Ziua Windows 8

Zi importanta (26 oct) pentru Microsoft Romania, dupa lansarea internationala a Windows 8, urmeaza mai multe activitati dedicate pietei locale. Desi, experienta mea cu Windows 8 se limiteaza la cateva demo-uri la conferintele internationale, impresia facuta a fost buna, iar daca la aceasta adaugam comentariile presei de peste ocean, Windows 8 pare a fi cel mai bun sistem de operare ever.
De astazi, clientii din RO pot achizitiona Windows 8 din magazine si de la partenerii comerciale care vand in regim OEM.
Tot astazi, mai multi dintre acesti parteneri Microsoft vor avea prezentari pentru clienti si intalniri informale cu presa si bloggeri. (eMag, Evomag, Asus sunt doar cei de la care am vazut o invitatie, insa lista este mult mai lunga). Domo si Flanco vor oferi primilor 50 de clienti un xBox gratuit la achizitia unui device cu Windows 8, iar urmatorii 100 vor primi un voucher de 350 RON. Mai mult, toti clientii care vor cumpara un device cu Windows 8 si procesor Intel in perioada 26 oct-31 dec vor primi 12 luni trafic internet gratuit de la Vodafone/1 GB/luna. La fel de important este si upgrade-ul pe care il au la dispozitie clientii de XP, Vista si Win 7, care pot face trecerea la Windows 8 pentru 59,99 EUR.
Alaturi de Windows 8, Microsoft aduce pe piata si Windows RT dedicat tabletelor cu arhitectura ARM si Windows Store, unde exista deja si cateva aplicatii romanesti  Airplanes, TradeVille, Cinemagia, Cocktailpedia si ZyWay FormsPe acestia din urma (ZyWay) i-am intalnit la concursul din vara „Afacerea Ta, Faima Ta” si din cate imi amintesc, i-am punctat chiar foarte bine.





Thursday, October 25

Cine vinde versus cine stie sa vanda cloud

Acum cateva luni, la o conferinta pe cloud am intrebat audienta „cine vinde cloud” dar pentru ca erau prea multe maini ridicate am reformulat „cine vinde nu cine vrea sa vanda”. Mi-am amintit de acest episod in contextul unui webbinar, pe care l-am remarcat recent, despre ,,cine vinde cloud in Romania”. Daca urmarim comunicatele de presa, as fi tentat sa spun ca toata lumea, insa in mod real, intrebarea ar trebui sa fie „cine stie sa vanda cloud in Romania?”.
In ciuda hype-ului in care se afla cloud and stuff, gradul de cunoastere in randul publicului non IT este destul de limitat, prin urmare industria de profil mai trebuie sa lucreze la transferul de entuziasm si incredere. Chiar daca beneficiile cloud computing sunt usor de explicat pentru orice categorie profesionala, asta nu inseamna ca simpla afisare a unui banner cu ,,vand cloud, 10 euro mp/luna” va duce la blocarea liniilor telefonice ale furnizorului. Piata este sceptica in fata unui concept nou, are nevoie de modele, de referinte, de informatii pe care sa le digere încet.
Chiar daca una dintre promisiunile cloud este costul mic si adoptarea facila, impactul oricarei tehnologii informatice asupra modului de lucru dintr-o companie este mare si trebuie pregatit in consecinta. In cloud, costul in sine devine/va deveni irelavant (lumea stie ca este ieftin) vor conta mai mult increderea in furnizor și utilitatea serviciului pe care acesta il ofera (functionalitati, interfata etc).
Cloud computing este un business de long tail, trebuie sa ai o baza mare de clienti ca sa faci profit. Este usor sa faci business din cloud cand te numesti Microsoft, Amazon, SalesForce sau Google si ai la dispozitie piata americana si apoi cea globala, investitia in servicii, oricat de mare ar fi se va amortiza rapid. Daca esti un furnizor din Romania si te adresezi unei piete foarte mici si in general refractara la tehnologie (nu suntem in top 100 global din punct de vedere al adoptiei IT-ului in companii) datele problemei se schimba. Costurile cu dezvoltarea solutiei, intretinere, update-uri, hosting, incentivare/plata forta de vanzari, promovare etc devin apasatoare.
Cloud-ul este viitorul, asta pare evident, insa industria trebuie sa pregateasca mai bine terenul si sa faca eforturi mai mari pentru convingerea pietei ca noul model este valid si stabil pe termen lung. Trebuie sa are si sa semene mai cu atentie inainte sa trimita combinele la recoltat.

Wednesday, October 24

De ce ar fi nevoie de un CIO la nivelul Guvernului?

Infiintarea unui Birou CIO (Chief Information Officer) in cadrul Guverului este mai veche, am auzit-o prima data de la Alexandra Gatej, pe vremea cand era presedintele Camerei de Comert Romano-Americană, însă a fost readusă in prim plan în ultima vreme. Chiar astazi, am remarcat ca subiectul va fi abordat de Calin Rangu la conferinta „Management performant in organizația agila” de Avantera/Mihai Pascadi si Asociatia pentru dezvoltarea Societatii Informationale.
O astfel de pozitie Government Chief Information Officer (GCIO) exista in mai multe tari (pe mai multe continente, de la US si UK pana la Noua Zeelanda si Austria) si in esenta are rolul sa ofere lidership pentru strategia IT publica, obiectivul fiind ca aceasta strategie sa fie coerenta, sa fie aplicata, sa aiba costuri reduse si evident sa aiba un impact asupra cetatenilor.
Biroul CIO Guvernamental ar trebui sa uniformizeze strategia IT publica prin adoptarea de procese, proceduri si standarde comune tuturor instituțiilor statului. Mai mult, Biroul CIO ar trebui sa monitorizeze integrarea bazelor de date (inițiative exista dar insular: la nivelul Politiei, ANAF-ului, pentru datele geospatiale etc) si folosirea unor standarde comune, eficientizarea achizitiilor informatice, respectarea cerintelor europene etc cu alte cuvinte să fie garantul eficienței în orice proiect public. Evident sunt mai multe necunoscute legate de acest demers: responsabilitati, parghii de actiune, relatia cu MCSI, redundata la nivel de implicare in proiecte, mixul tehnic-politic. Migalos, nu?







SAP infirma zvonurile ca ar putea intra in business-ul de hardware

A existat in piata zvonul ca SAP ar putea intra in business-ul de hardware pentru a putea livra clientilor un portofolui complet, oarecum dupa modelul Oracle. Actualul CEO, Jim Hagemann Snabe a negat insa aceasta directie la un eveniment recent in Asia afirmand ca SAP nu va calca pe urmele Oracle si nu va achiziona o companie ca Sun. Motivele sunt diverse, pe de o parte afacerile SAP merg bine, iar pe de alta nu exista clienti care sa vrea ca toate produsele IT sa vina din partea unui singur furnizor. Clientii, zice Snabe, vor produse integrate foarte bine precum si libertarea sa aleaga furnizorii dupa preferinte si interese. Mai mult, Snabe zice ca este dificil ca o companie sa performeze similar pe mai multe directii de activitate. Aceste afirmatii sunt in concordanta cu deschiderea SAP catre toti furnizorii de hardware, inclusiv pentru produsul de top Hana, care desi dezvoltat cu HP este acum disponibil atat pe echipamente Dell si Cisco.

Tuesday, October 23

RedBull Technology stocheaza datele pe sisteme HP

Inginerii de la RedBull Technology, echipa care proiecteaza si construieste monoposturile de Formula 1 ale RedBull, au ales sa-si stocheze datele pe HP 3 PAR. Proiectul implica instalarea a doua sisteme de stocare (3PAR F400 Storage, pentru pasionati) in cele doua centre de date ale Red Bull Technology prin care sa fie asigurata redundanta datelor precum si alte elemente necesare unui proces recuperare postdezastru si continuitate operationala. Sistemele de storage vin si cu un pachet de aplicatii pentru asigurarea proceselor de back-up si restaurare.
Acum, celor de la RedBull nu le ramane decat sa fie la fel de rapizi ca masinile 3PAR :)



.  

Saturday, October 20

Radu Georgescu/GeCad cauta trei parteneri

Radu Georgescu, omul de afaceri care conduce grupul GeCad cauta trei parteneri, mai exact trei CEO pentru unele din companiile sale. Anuntul a fost facut intr-o maniera informala, pe blog-ul propriu si se vrea un exercitiu. Dupa cum autorul insusi afirma, nu se va baza exclusiv pe asta ci probabil va contracta si un head-hunter. Nu spune despre ce companii este vorba, dar asigura ca sunt proiecte indraznete, iar cei trei parteneri vor fi motivati prin Employee Share Option Plan.

Friday, October 19

TeamNet si Nec au lansat G Cloud

TeamNet International si Nec au facut un parteneriat local pentru furnizarea de servicii cloud administratiei publice. Proiectul se numeste G Cloud si ofera mai multe pachete software accesibile prin abonament. Serviciile nu sunt inca certificate/auditate de catre autoritati insa vor urma ceva pasi in acest sens. 

Pachetele acopera mai multe tipuri de cerinte, de la aplicatii tip Office, pana la Arhivare si solutii de gestiune Financiara. Prin urmare, vorbim de o suita destul de complexa orientata atat catre utilizator/functionar cat si catre Directii/Departamente. La nivel de Directii/Departamente, serviciile disponibile sunt: (detalii complete aici)
  • Portal intern
  • Managementul documentelor
  • Managementul activitatilor de birou
  • Videoconferinta
  • Aplicatii de buget si contabilitate
  • Facturare
  • Gestionarea parcului de autovehicule
  • Legislatie
Ar fi interesant de stiut modul in care aceste servicii se pot integra (intr-un cloud hibrid) cu alte aplicatii, deoarece majoritatea institutiilor au facut deja investitii in anumite componente ale sistemului informatic, atat din fonduri proprii cat si din fonduri europene. La fel de interesant de stiut ar fi, cum au rezolvat cele doua companii problema proiectiei bugetare multianuale necesar unui contract de servicii de tip cloud computing.
Nu stiu nici daca pentru sectorul public exista cerinte suplimentare pentru securitate sau pentru centrul de date unde stau serverele etc. Preturile aferente serviciilor nu sunt cunoscute.
Subiectul este extrem de interesant si va fi probabil indelung comentat zilele urmatoare.



Cum a ajuns Eli Davidai sa sponsorizeze sistemul dedical romanesc

La intalnirea de ieri cu presa, Eli Davidai, omul de afaceri din spatele Wizrom si Quadrant Amroq Beverages ( imbuteliatorul Pepsi in Ro vandut catre americani pentru 150 mil EUR ) a anuntat un program  (in cadrul Sheba Fellowship) de sustinere a sistemului medical romanesc prin trimiterea unor serii de medici (rezidenti pana in 35 de ani) la Sheba Center, cel mai mare spital din Israel si din Orientul Mijlociu. Eli Davidai a facut si alte donatii catre spitale din Bucuresti si ieri a povestit episod interesant pe acest subiect. Ceva vreme in urma, aflat la ski cu Stolojan, a avut un accident in urma caruia a ajuns la Spitalul Municipal. Desi a fost cazat la un salon VIP, temperatura era doar cu putin mai mare decat cea exterioara si prin urmare unul dintre apropiati a fost nevoie sa cumpere un calorifer electric, sau doua, care au disparut insa foarte repede. Mai mult, persoanele care au venit sa-l viziteze au fost nevoite sa dea o spaga liftierului ca sa ajunga la ultimul etaj unde se afla salonul VIP. La putin timp dupa aceste incidente, a cerut sa fie mutat la alt spital.
Istoria nu a fost plasata in timp, posibil inainte de modernizarea spitatului, insa a parut foarte reala. Dupa aceste incidente, Eli Davidai s-a hotarat sa incerce sa schimbe ceva si a avut mai multe initiative de tip CSR printre care si programul anuntat ieri. O alta analogie tare a fost intre spitale si bordeluri, spunand ca daca vom intreba orice client ce ar dori sa se schimbe la un bordel nu va spune niciodata mobilierul :) ci fetele. Prin urmare si in spitalele romanesti, dincolo de paturi, trebuie schimbati/specializati doctorii.
Mi-a facut o impresie buna, Eli Daividai. A vorbit deschis, informal, s-a adresat direct ziaristilor pe care ii cunoastea si in ciuda faptului ca nu iese prea des public, mi-a lasat convingerea ca stie sa o faca foarte bine. 
Wizrom, una dintre companiile romanesti detinute de omul de afaceri israelian, este parte din acest program si va contribui cu o suma importanta, inclusiv fondurile destinate aniversarii a 20 de activitate pe piata locala.

Wednesday, October 17

Despre certificari pe cloud

Acum 3-4 ani, pe cand eram la un EMC Forum in State am aflat pentru prima data de aparitia unei certificari pe cloud. Intre timp, situatia a evoluat si toate companiile mari ofera astfel de certificari, atat la nivel individual cat si de parteneriat. Crescendo, spre exemplu, este prima companie din RO care a obtinut statutul de Cisco Cloud Builder. Tot Crescendo este si compania care a facut cel mai mare proiect de private cloud din Romania, la Rompetrol pe tehnologie vBlock (detalii aici), prin urmare lucrurile se leaga, iar certificarile astea nu sunt tocmai apa de ploaie si elemente decorative prin birourile directorilor.
Programul Cisco Cloud pentru parteneri are trei directii: Cloud Provider, Cloud Service Reseller si Cloud Builder. Cloud Builder este un program care certifica abilitatea partenerilor in dezvoltarea solutiilor de tip cloud pe trei componente distincte: infrastructura, management, servicii profesionale si combina mai multe certificari separate. Acopera atat cloud-ul privat cat si cel public si hibrid. Exista si certificari individuale de genul Master CLoud Builder precum si un Cloud Partner Market Place pentru partajare de resurse, documentatii, marketing etc.


Companiile IT si alegerile din USA

Campaniile electorale americane sunt foarte transparente la nivelul donatiilor financiare facute de companii, prin urmare numele si sumele sunt publice. Companiile tehnologice si personalitatile din industrie nu fac execeptie, iar pentru alegerile din noiembrie, ambele tabere au o sustinere importanta si din partea acestora.
Pentru democratul Obama, din cele 690 milioane USD atrase, cca 27 de milioane au fost donate de companii IT. Conform OpenSecrets, pe primele locuri se afla Microsoft si Google cu peste 500.000 USD fiecare (in top 3 sponsori) urmate de Comcast (furnizor de internet si servicii web) cu 260.000 si IBM cu 200.000, evident lista continua cu sume mai putin relevante. Sumele sunt insa mai mici decat la alegerile precedente, cand Google a donat 800.000 USD iar IBM 500.000. 
Obama are priza la companiile din IT datorita viziunii lui de schimbare a viitorului  prin tehnologie si prin urmare a atras nu doar fonduri dar si sustinerea vocala a unor personalitati din industrie: Steve Ballmer, Eric Schmidt etc

Republicanul Romney nu se bucura de aceeasi simpatie din partea companiilor tehnologice, totusi pe lista sponsorilor sai se afla EMC cu peste 250.000 USD precum si cativa investitori individuali. Spre exemplu, Marc Andreesen venture capitalist si investitor in FaceBook a donat cca 100.000 USD, dar si Meg Withman (CEO HP) Craig Barrett (Chairman Intel), Michael Dell au donat o sume similare pentru campania lui Romney si s-au implicat activ in sustinerea acestuia. Inclusiv Larry Ellison de la Oracle, cunoscut pentru neutralitatea sa politica a contribuit la campania republicanilor cu 19.000 USD.







Monday, October 15

Evenimentul saptamanii:Cluj/Brinel- IT Today For A Cloud – Ready Tomorrow

Evenimentul saptamanii este Brinel 21 „IT Today For A Cloud – Ready Tomorroworganizat de (evident) Brinel pe 17-18 octombrie la Cluj. Din cate stiu, evenimentul este unul anual,  insa nu are un brand propriu ci fiecare editie trateaza o tema specifica. Poat evor incerca impunerea formatului Brinel 21/22 etc. Editia 2011 va fi in ton cu vremurile si prin urmare, foarte cloud oriented. Conform organizatorilor, evenimentul este cel mai mare din Transilvania, se adreseaza unei audiente tehnice cu prezentari si laboratoare hands-on. Printre companiile participante se afla: Microsoft, HP, Oracle, IBM, Cisco, EMC, VMware si Fortinet, adica partenerii relevanti ai Brinel. Anul trecut, pentru ca a fost si aniversarea de 20 de ani a Brinel, un coleg a mers la Cluj la eveniment, anul acesta ne vom limita la o video conferinta de presa. Inscrierile nu mai sunt posibile, insa agenda o puteti gasi aici.


Mihai Popescu intra in echipa Oracle

Mihai Popescu a plecat de la SDC/Omnilogic si a preluat pozitia de Consulting Director in cadrul Oracle Romania. Anuntul a fost facut public in aceasta dimineata, trecerea propriu zisa fiind insa ceva mai veche.
Mihai Popescu a fost omul de baza al Softnet Development and Consulting, compania pusa pe picioare de Vasile Baltac si vanduta catre Omnilogic in 2006. In cadrul Omnilogic, Softnet a devenit o divizie independenta focalizata pe business solutions, activa sub numele SDC.

Friday, October 12

Nou centru de training pentru IT si business operational

Centrul se numeste Pointlet si pentru toamna acestui an ofera cursuri pentru tehnologie si produse Microsoft:: Windows Server 2012 si System Center 2012 (produse noi, prin urmare interesul va fi ridicat) dar si BizTalk Server 2010, SharePoint 2010 si  Excel 2010. Nu va ganditi ca Microsoft Excel ca la un produs simplu, ramane baza de acces pentru multe produse din categoria raportare si BA. (inclusiv SAP).
Lista completa a cursurilor, mai jos. Trainerii sunt din categoria best of. Nu ma intrebari de preturi si disponibilitate ca nu stiu, le puteti afla pe site.


Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Valy Greavu - MVP; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Bogdan Musat; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Valy Greavu - MVP; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Valy Greavu - MVP; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Valy Greavu - MVP; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Bogdan Musat; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 5 zile
Trainer: Adrian Stoian - MVP; Locatie - Q-East; Total Locuri 15; Durata 3 zile
Trainer: Valy Greavu - MVP; Locatie - PowerNet; Total Locuri 15; Durata 2 zile





Thursday, October 11

iPad mini, un cosmar pentru competitia Apple

In timp ce Apple se pregateste pentru lansarea iPad Mini, analistii fac presupuneri despre nivelul de interes al pietei pentru acest nou produs. Am citit astazi niste cifre ametitoare: vanzari de 16,5 milioane in Octombrie-Noiembrie si 22,3 milioane in Decembrie. Valorile sunt justificate prin combinatia dintre brandawareness-ul Apple si pretul mic al device-ului (250-300 USD) si care va muta atentia cumparatorului de la produse precum Kindle Fire si Google Nexus. Din punct de vedere local, deoarece pretul va fi mai mare de 1.000 RON nu cred ca ipad-ul mini va afecta prea tare vanzarile de tablete ieftine marca Allview, Evolio sau Eboda. Prin urmare, tot in marketshare-ul fragil al celor de la Samsung si Asus va lovi si tableta cu marul mai mic. Subiect de urmarit.

Wednesday, October 10

Evenimentul saptamanii: SAP Forum (2)

La SAP Forum, berea este la fel de buna ca tehnologia
Peste 250 de persoane au participat astazi la SAP Forum editia 2012, cel mai important eveniment IT al saptamanii. Am ajuns foarte tarziu si am pierdut prezentarea lui Timo Elliot insa, pana la urma, am reusit sa avem o discutie de 10-15 minute. Mi-a facut placere sa-l cunosc, mai ales ca ii citesc frecvent posturile pe blog si este unul dintre vorbitorii avizati pe ceea ce inseamna business analytics. Convingerea lui este ca zona de business analytics devine element sine qua non pentru orice companie indiferent de structura sau dimensiune pentru ca suntem bombardați cu informatii si trebuie sa le identificam pe cele relevante, ca appliance-urile de analytics sunt acum la fel de scumpe ca aparatele foto digitale acum 15 ani dar situatia se schimba, ca big data e cam vrajeala si ca pana la urma tot omul da valoare informatiei oricat de consolidata, rafinata si relevanta ar fi aceasta.
Ce am mai vazut la SAP Forum, dincolo de Timo Elliot?
- un appliance SAP Hana (pe hardware Cisco) despre care as fi tentat sa cred ca e singurul din Romania. De altfel, cei de la Cisco il vor duce prin tara in cadrul unui road-show. Probabil vom afla si despre un prim proiect pe Hana in viitorul apropiat. (ar fi cazul pentru ca este 2-0 pentru Oracle Exadata in mod curent).
- un studiu de caz la BlueAir pe Business Analytics, prezentat chiar de Gheorghe Racaru. Mi-a placut ca SAP a venit cu referinte locale, mi-ar fi placut si mai mult un studiu de caz ceva mai documentat si orientat pe indicatori de business. Gheorghe Racaru a spus doua lucruri faine: ca sa rentabilizezi un business trebuie sa-l cunosti foarte bine si ca sa poti lua decizii rapide ai nevoie de date in timp real. Mi-ar placea sa cred ca decizia de acum 2 zile cu schimbarea politicii cu bagajul de cabina a avut la baza o analiza in SAP si o proiectie a evolutiei consumului de carburant in functie de cresterea greutatii bagajului de la 7 la 10 kg coroborata cu o crestere a veniturilor prin atragerea unui numar suplimentar de calatori de la concurentul Wizz etc dar dubito ca s-a intamplat chiar asa.
- o prezentare Cisco pe tema tendintelor la nivel de DataCenter si fabric computing. Cisco trage foarte tare pe piata de servere blade si are o evolutie globala peste asteptari.
- niste convrigi Oktoberfest la fel de buni ca la Munchen. (din bere nu am gustat ca eram cu masina)

Tuesday, October 9

Evenimentul saptamanii: SAP Forum 2012

Voi incepe o rubrica dedicata celui mai relevant eveniment din piata ITC, textele vor fi publicate lunea si vor acoperi saptamana in curs.

Saptamana aceasta nr. 1 pe lista este SAP Forum (10 octombrie, la Marriott) un eveniment cu traditie organizat de SAP Romania si unde se discuta atat tendintele din industrie cat si cele mai noi produse ale companiei germane si ale principalilor parteneri. Gasiti agenda aici  desi cam laconica (nu apar numele vorbitorilor) pare foarte business oriented: predictibilitatea investitiilor, gestiune riscuri, schimbarea modelelor de management etc. Participarea la eveniment necesita inregistrare (aici) si este gratuita.
Voi ajunge sa-l ascult pe Tim Elliot un cunoscut vorbitor pe teme de Business Analytics dar si pe Patrick Schmidt de la Cisco care va vorbi despre simplificarea IT-ului la nivel operational. Cu  Patrick Schmidt voi avea si o discutie despre BigData and stuff, dar aceasta va fi o poveste pentru MW.



Monday, October 8

Quest devine Dell Software

O informatie interesanta a aparut in cadrul conferintei ANIAP de zilele trecute despre Dell si achizia Quest. Reprezentantul Quest, prezent la eveniment, a afirmat ca procesul de integrare dintre cele doua companii a inceput si Quest va deveni divizia de software a Dell si va purta numele Dell Software (exista si un Dell Services, fosta Perot Systems). Informatia are legatura cu orientarea Dell catre solutii de business despre care scriam aici acum o saptamana.
Quest este prezenta in multe conturi mari din Romania, atat in mediul privat cat mai ales in cel public, fiind cunoascute proiectele de la ANAF, Min Finante, Min Administratie si Interne/IGPR, Monitorul Oficial etc si ar putea fi o rampa de lansare in Romania pentru noua strategie a Dell. Subiectul este de urmarit.

Friday, October 5

Doua vorbe despre Binary 2012

Dupa esecul RES 2012 (amanat din octombrie in noiembrie si apoi sine die) ma astept ca macar Binary, unde organizatorii sunt mai entuziasti, sa arata ca piata locala de IT poate sustine un eveniment major. Plus-ul Binary il reprezinta ARIES si capacitatea asociatiei de a promova evenimentul atat printre membri cat si printre alte organizatii precum Camerele de Comert. Am inteles ca a fost agreata deja o colaborare la nivel judetean pentru promovarea evenimentului prin Camerele de Comert locale. Mi-ar fi placut sa vad si ANIS-ul implicat insa industria IT locala este mai complicata decat pare.
Din ce am vorbit cu organizatorii Binary, dincolo de standuri si prezentari un punct de atractie va fi serviciul de match-making pe care ei il pun la dispozitie participantilor. Vizitatorii inregistrati isi vor putea seta intalniri one2one de cca 30 de minute cu oricare dintre expozanti si sustinatorii de prezentari pe baza unui caledar comun care va fi partajat pe site-ul evenimentului. Intalnirile se vor desfasura intr-o sala amenajata special, un fel de business lounge si nu musai la standuri. Deci nu trebuie sa ai stand ca sa poti participa. Acest serviciu gratuit ar putea fi un catalizator la nivel de networking si sa asigure o buna parte din succesul Binary deoarece industria IT (cu exceptia unor servere si sisteme de storage mai colorate) nu prea are ce sa expuna.

Ce nu ma incanta la Binary 2012 este agenda, prea generoasa ca sa spuna ceva si sa fie atractiva chiar daca subiectele la nivel de slot-uri vor fi cunoscute cu 2 saptamani inainte. Mai mult, pentru ca prezentarile se vor desfasura intr-o sesiune unica, temele vor fi probabil foarte eterogene. Spre exemplu, ziua de 8 noiembrie, care ma intereseaza in mod deosebit, abordeaza: ERP, CRM, BI, Doc Management, HR Management, Securitate, eLearning.... Migalos. Din fericire, acest aspect mai poate fi imbunatatit.

Care sunt cele mai importante Centre de Date din afara Bucurestiului?

Pentru editia 2012 a catalogului DataCenter pe care il pregatesc la MW am cautat informatii despre Centrele de Date din afara Bucurestiului, deoarece am observat ca multe companii doresc sa-ti tina fiarele cat mai aproape de casa :)

Ce am descoperit?
- Romtelecom CyberHost de la Brasov (ramane cel mai important DC din afara capitalei, echipamente super enterprise, Tier 3)
- ITPS/Eta2U din Timisoara (echipamente IBM, Cisco si Juniper, virtualizare cu VMware)
- LiveHosting, tot Timisoara (lucreaza exclusiv pe echipamente Dell si preponderent pe Windows)
- Scalis/Webfactor, in Cluj
- Brinel, tot in Cluj (relativ nou, investitie cca 1 milion EUR, prin urmare tre sa fie destul de modern)
- Tier, in Craiova (222 mp, servere cu Xeon si Opteron, uptime declarat si pertinent  99,7)
- Digital Island, in Iasi
-Nexus, in Iasi (compania are si mult software in portofoliu, din discutiile cu ei pare ca isi vor limita oferta de DC pentru a folosi resursele doar pentru proiecte proprii)
Prin urmare exista piata si in afara Bucurestiului, iar pentru anul viitor se mai anunta niste facilitati, cel mai important proiect fiind cel al StarStorage la Cluj.
Lista ramane deschisa, orice sugestie este binevenita.

Thursday, October 4

Gartner zice ca piata de servere are resurse de crestere

Desi piata de servere are o evolutie oarecum stabila, iar marjele de profit ale vendorilor devin foarte mici, Gartner afirma ca exista resurse de crestere daca industria se focalizeaza in directia potrivita. Ca cifre, in 2010 piata de profil a crescut cu 4,5% ca unitati vandute si a scazut cu 5% ca venituri, iar in 2011 a crescut cu 7% ca volum de vanzari si 7,9% ca venituri. Totusi, pe fondul cresterii proiectelor de virtualizare/consolidare si a consumului de servicii din cloud, asteptarile sunt ponderate.
solutie hosted virtual desktop
Revenind la Gartner, ei vad oportunitati la nivelul a trei categorii de produse:
- servere high-end utilizate in centre de date pentru proiecte cu cerinte mari de scalabilitate (platformele furnizorilor de cloud)  dar si pentru proiecte de consolidare. Trend regasit si in RO, mai multe astfel de anunturi sunt publice.
- servere foarte economice - energia electrica devine tot mai scumpa si prin urmare multe companii vor urmari reducerea acestui cost (oricat de cool ar fi cloud-ul, multe companii vor propria infrastructura)
- servere dedicate proiectelor HVD (hosted virtual desktop) care dau utilizatorilor acces la resurse de oriunde. Se vorbeste si local destul de mult de ultra-thin client, zero-client, prin urmare este o directie cu perspective mai ales daca furnizorii vor produce appliance-uri in acest scop (sisteme care sa contina intreaga solutie)
Gartner mai zice ca aceste directii ar trebui sa alimenteze piata de servere pana in 2015 si ca serverele vor mai reprezenta pentru o vreme mai bine de jumatate din cheltuielile globale cu hardware-ul.

Wizzair modifica regulile privind bagajul de cabina

Wizzair a modificat regulile cu privire la bagajele pe care pasagerii le pot lua in cabina. Prin urmare se introduc doua categorii pentru aceste obiecte:
1) Small cabin bag - orice bagaj cu dimensiunile de 42x32x25 cm sau mai mic si care este gratuit. Ganditi-va la o geanta de laptop, rucsac foarte mic si care de obicei incap si sub scaunul din fata.
2) Large cabin bag - orice bagaj peste aceste dimensiuni dar nu mai mare de 56x45x25 (merge la cala) si care va costa 42 RON, taxa ce poate fi achitata la rezervare sau ulterior.
Noile reguli se aplica incepand cu toate zborurile rezervate din 4 octombrie si cu data de calatorie din 24 octombrie. Explicatia oficiala este ca multi pasageri aduc in cabina bagaje in exces si se creaza aglomeratie in compartimentul dedicat + costuri suplimentare. Adevarul este ca si la multe companii traditionale, daca vii mai tarziu la imbarcare (mai ales pe rutele catre Bucuresti) ai toate sansele sa stai cu geanta in brate.



Wednesday, October 3

NAV 2013 aduce noi versiuni de licentiere

Luni, un blog oficial Microsoft anunta disponibilitatea comerciala a Dynamics NAV 2013. Putem vorbi de o lansare importanta de produs Microsoft, chiar daca NAV ramane in umbra Windows 8 sau Server 2012 si chiar daca la unii clienti solutia este up and running. Surprinzator, aparitia noii versiuni nu a facut prea multe valuri pe piata locala, poate si pentru ca nici Microsoft nici partenerii nu au comunicat pe acest subiect. Mai mult, marti a aparut in presa materialul PAC despre evolutia sub asteptari a pietei ERP si lipsa acuta a investitiilor.  Oricare ar fi situatia, NAV ramane un produs ERP relevat pe piata locala, atat prin numarul de utilizatori cat si prin partenerii care il distribuie.
Gasiti aici toate informatiile aferente noii versiuni, exista numeroase noutati: de la gestiunea diferita a productiei (pe baza de comanda sau pentru stoc) pana la integrare cu One Note pentru gestiunea oricarui tip de informatie.
Aceasta este doar lansarea produsului on premises, versiunea cloud va fi disponibila in prima parte a anului viitor. Totusi pentru clientii care nu vor sa investeasca in infrastructura and stuff exista posibilitatea achizitionarii unei versiuni hostate la parteneri. NAV 2013 aduce si un model nou de licentiere ”Perpetual Licensing” (informatii aici Perpetual Licensing guide) cu 4 versiuni: Starter Pack, Extended Pack, Full User si Limited User prin care se permite accesul la anumite module si  functionalitati. Spre exemplu: Full User va avea drepturi depline de acces (introdus/modificat/ consumat informatie) in timp ce Limited User va putea accesa nelimitat orice date insa va fi conditionat la modificare/generare informatii in sistem. Nu stiu daca acest sistem de licentiere se va aplica si in piata locala.
Cine mai vinde NAV in Romania? Cam aceeasi parteneri: LLP, Novensys, QNet,  Elian, Kepler-Rominfo etc.

Ce este pana la urma ymens?

Dupa teasing-ul din ultima vreme, multa lumea se intreba prin online ce reprezinta ymens. Raspunsul este simplu: platforma MORE a celor de la TeamNet, lansata in iunie anul trecut si care a trecut printr-un rebranding. (aici articolul cu lansarea).
De ce un rebranding la un an de activitate?
Probabil ca produsul nu performa pe masura asteptarilor si s-a considerat necesara o reimpachetare. Mesajul de marketing pare unul mai simplu cu o adresabilitate mai larga dar nu-mi dau seama daca a fost operata o simplificare si la nivel de functionalitati. Se pare ca TeamNet a umblat serios si la preturi. Serviciile actuale costa intre 3 si 15 EUR/luna/user si ofera storage + 9 servicii, fata de un minim de 16.99 EUR/luna/user cat era anterior. Pentru gazduire as zice ( cu o doza de probabilitate): Hostway in DC-ul Omnilogic. Site-ul dedicat inca nu spune nimic ymens.ro, exista si un blog asociat insa la fel de low-profile. Poate vor avea mai multe info dupa lansarea oficiala de astazi.
Ar fi interesant de aflat si ce se intampla cu userii actuali (despre 300 se vorbea inca de la lansare, iar asteptarile erau pentru 5.000) trec automat la noile servicii, raman pe vechea interfata??

LE: Cele 9 servicii sunt: Intranet, Comerciant, Facturator, Index, Corespondent, VideoConf, Jurist, Recrutor si Planificator.
LE 2: ieri a fost si o conferinta ELO Digital in care s-a vorbit despre document management in cloud, intrebati prin cine se vand aceste servicii, cei de la ELO au spus ca prin platforma MORE de al TeamNet.

EMC Forum 2012

Am ajuns ieri la EMC Forum, imediat dupa ora 8.00 deoarece, urma sa moderez la rugamintea organizatorilor sesiunea principala a zilei. Stiam agenda si detaliile logistice dar voiam sa ma asigur ca prezentarile sunt OK si sa schimb cateva vorbe cu principalii vorbitori. Surprinzator, la cateva minute dupa mine au aparut si invitatii, ceea ce a animat imediat atmosfera de la Willbrook Center. Participarea a fost numeroasa pentru specificul evenimentului, cca 230 de persoane si asta conform numarului de badg-uri scanate si nu din ochi. Pana in prinz evenimentul a avut o sesiune de interes general, iar dupa s-a derulat in paralel pe trei ateliere cu subiecte mai aplicate. Am pus mai multe posturi pe Twitter in timpul conferintei si din cate am remarcat mai erau prin sala cativa pasionati de microblogging.
Atractia zilei a fost John OCallaghan de la EMC care a vorbit despre tendintele din industrie si despre modul in care EMC combina tehnologia pentru a oferi solutii pe masura cerintelor actuale si care la final a incantat audienta cu doua melodii irlandeze cantate la chitara. Nic Nicolescu de la VMware a avut o prezentare despre noua versiune de vSuite (functionalitati, schimbari la nivel de licentiere etc) iar la final l-am rugat sa spuna cate ceva despre Romanian WMware user group.

Mihai Mincu de la Cisco a avut multe detalii tehnice despre vBlock (produsul asocierii dintre EMC-Cisco-VMware-Intel) dar si despre serverele blade CISCO care au ajuns, ca vanzari, in top 2 US si top 3 global.
Cea mai acrosanta prezentare a fost probabil a lui Bernard Salvan, un francez care a vorbit exclusiv despre folosirea tehnologiei flash in storage-ul enterprise si despre automatic data tiering. A abordat subiectul foarte concret si a venit cu multe exemple de beneficii in termeni de reducere costuri si crestere de performanta prin combinarea unitatilor clasice (HDD - viteza mica de acces dar capacitate ridicata si pret scazut) cu cele flash (viteza foarte mare de acces dar caapcitate redusa si cost inca mare). Pe aceasta arhitectura, EMC ofera o solutie care muta datele automat pe tipul de storage potrivit in functie de natura critica a datelor si frecventa accesarii si prin urmare clientul tine datele active pe Flash si cele istorice pe HDD. Salvan spunea ieri ca datele ramane active in medie cca 60 de zile de la producere, analiza lui fiind facuta pe cateva sute de companii.
A existat si o zona expo, unde au avut standuri principalii partneri: Crescendo, Romsys, Bull, Cisco etc La standul Crescendo a fost cea mai mare animatie deoarece au adus un sistem pentru demo cu servere Cisco, storage, deduplicare si back-up EMC, iar audienta fiind tehnica a vrut sa vada si fiarele nu doar poze si grafice. Crescendo a prezentat si un studiu de caz: proiect de consolidare storage la ApaNova, la documentarea caruia am fost implicat direct si care a fost la fel de acrosant.
Organizatorii (EMC si Ogre Team) au avut cateva idei foarte bune: pauze de cafea mai lungi si mai dese ceea ce a dat participantilor timp suficient de networking (in principal pentru asta mergem la eveniment) au folosit codurile de bare pe badge-uri pentru a urmari interesul pe diverse tehnologii/subiecte si au inchis evenimentul cu un recital The Amsterdams.

Monday, October 1

EMC Forum 2012, maine la Willbrook Center

EMC Forum se muta la Willbrook Center, o locatie ceva mai departe de centru dar care ofera o multime de avantaje, de la spatii de expunere la parcare. Vor fi dezbatute subiecte hot: cloud, virtualizare, storage consolidation, data tiering, mutarea datelor in cloud, utilizarea tehnologiei flash pentru optimizarea stocarii, continuitate operationala etc. Pana la 12.30 vor fi prezentari in plen, iar dupa sunt organizate 3 sesiuni in paralel cu o abordare ceva mai tehnica si cateva studii de caz. Pe langa prezentari, audienta poate vizita standurile principalilor parteneri pentru discutii si informatii mai concrete. Printre invitatii straini sunt John O”Callaghan, Senior Director, EMC Executive Briefing Programs EMEA, prezent si la alte editii ale evenimentului si Bernard Salva, Product Marketing EMEA.
EMC Forums reprezinta o serie de 50 de evenimente nationale organizate de EMC in perioada septembrie-noimbrie a fiecarui an. Spre exemplu EMC Forum Sofia a fost pe 25 septembrie, pe 3 octombrie va fi EMC Forum Bratislava, apoi Viena, Varsovia etc. Tematica evenimentelor este similara, insa exista flavour local in fiecare dintre tarile organizatoare. Agenda pentru EMC Forum Bucuresti aici, un teasing mai jos.