miercuri, februarie 26

Despre solutiile alternative de finantare a proiectelor de ERP si CRM

Lipsa bugetului este una dintre principalele cauze pentru care companiile romanesti amana sau renunta la implementarea unor solutii de tip ERP si CRM. Cum insa este greu sa te descurci in piata fara un instrument care sa-ti puna ordine in afacere, adica sa stii unde castigi si unde pierzi bani, industria cauta alternative. Nu ma refer aici la SaaS, adica utilizarea unui serviciu de ERP/CRM si plata lunara a functionalitatilor accesate ci la identificarea unor solutii de finantare a proiectelor traditionale on premises.

Printre optiuni se afla accesarea fondurilor europene nerambursabile (proces destul de alambicat si care dureaza mult) sau apelarea la o firma de leasing, care acopera partea de software. O lege a leasingului de software avem inca din 2004/2005 (vezi articol Market Watch)  insa nici acum nu se poate spune ca este functionala in adevaratul sens al cuvantului. La vremea respectiva Cornel Coca Constantinescu (Presedinele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania) zicea: „Finantarea IT (hardware si software) are deocamdata sub 1% din totalul pietei de leasing. Nu ma astept la cresteri semnificative in 2005 ca valoare a leasingului de software, dar orice companie are nevoie de software. Daca pornim de la ideea ca exista cerere pentru soft, va veni apoi si oferta financiara.“. Nici estimarile lui Florin Talpes (Presedinte ANIS in 2005 si omul care a tras foarte mult pentru aparitia acestei legi) cu privire la o potentiala crestere de 25% a leasingului de software in 2007-2008 pe fondul cresterii organice a pietei de software nu s-au adeverit.

Exista totusi contracte de leasing in IT insa focalizate aproape exclusiv pe hardware, software-ul fiind mai volatil si fara posibilitate de recuperare, in caz de neplata, a ramas in umbra. O miscare interesanta au facut zilele trecute cei de la Entersoft Romania, care au anuntat un partneriat cu Grenke Leasing prin care clientii de Entersoft Business Suite pot lua in regim de inchiriere pe 3 ani licentele aferente acestui ERP. Din cate am inteles nu exista o limita superioara a finantarii, insa avand in vedere ca vorbim doar despre licenta (undeva la cca 30-40% din valoare proiectului la o estimare grosiera) sumele pot fi de ordinul zecilor de mii. Documentatia se proceseaza rapid, iar clientul are un singur punct de contact la Entersoft. Chiar sunt curios cum va evalua acest parteneriat si cat de rapid ca incepe Entersoft finantarea efectiva a proiectelor.