joi, noiembrie 28

Diferente si asemanari intre Business Analytics si Big Data

Toate companiile din IT incearca sa capitalizeze pe conceptul Big Data si prin urmare este o tema omniprezenta la conferinte, in reviste, pe site-uri. Se arunca pe piata studii socante cu procente mari de clienti care cocheteaza cu Big Data insa cautarea unor referinte reale de proiecte care sa integreze structuri complexe de date: din sisteme tranzactionale, de a senzori, din web/social, care sa analizeze fluxuri online de informatii etc nu duce la cine stie ce rezultate.
Am discutat subiectul, ieri la evenimentul IDC Big Data and Business Analytics cu reprezentanti de la SAS si Teradata si concluzia a fost ca tendintele nu trebuie ignorate dar o diseminare corecta este necesara.
Primul aspect care trebuie inteles este ca Big Data reprezinta o componenta a Business Analitycs, care se dezvolta in corelatie cu alte tehnologii (M2M, IoT, Hadoop etc) fara a reprezenta o transformare generala a domeniului BA.
Ambele sunt intrumente de analiza si suport decizional, ambele implica instrumente specifice pentru procesarea datelor, in ambele cazuri este nevoie de efort pentru exploatarea rezultatelor si transpunerea acestora in realitate (decizii manageriale, marketing etc).
Unde este schimbarea? Dincolo de volumul in crestere, Big Data are legatura mai ales cu aparitia unor tipuri noi de date si cu nevoia integrarii acestora in sistemele de analiza. Daca in Business Analitycs datele exista in sistemele tranzactionale si de acolo sunt integrate la nivel de DataWharehouse si apoi descoperite, in Big Data mai intai trebuie descoperite si apoi integrate pentru a intra in procesele de analiza.
Big Data, spuneau cei de la Teradata, este mai mult o directie explorativa decat analitica.
Unde este aplicabilitatea? Evident, in companii mari (servicii financiare, telecom, retail) care au atat complexitatea cat si bani si interesul integrarii detelor din surse multiple (interne si externe) pentru a obtine o vizibilitate mai buna asupra activitatii.
La evenimentul IDC printre proiectele prezentate se aflau: o companie petroliera care integra date seismice si geotehnice de la senzori subterani, un operator de televiziune prin cablu care prelua date de la set-top box-urile clientilor si analiza consumul de programe, un operator de telefonie mobila care integra date referitoare la calitatea tehnica a apelurilor pentru a identifica nivelul operational al retelei, o insitutie bancara care integra date despre client din surse non conventionale (social networking) etc. Prin urmare Big Data nu e chiar pentru IMM-uri. Maine voi avea o discutie cu CIO unui grup regional activ in oil&gas, iar Big Data and stuff va fi printre subiecte, chiar sunt curios care este nivelul real de interes.

SAS Institute a adus la eveniment si cateva titluri relevate pe subiectul Business Analitycs.