joi, octombrie 25

Cine vinde versus cine stie sa vanda cloud

Acum cateva luni, la o conferinta pe cloud am intrebat audienta „cine vinde cloud” dar pentru ca erau prea multe maini ridicate am reformulat „cine vinde nu cine vrea sa vanda”. Mi-am amintit de acest episod in contextul unui webbinar, pe care l-am remarcat recent, despre ,,cine vinde cloud in Romania”. Daca urmarim comunicatele de presa, as fi tentat sa spun ca toata lumea, insa in mod real, intrebarea ar trebui sa fie „cine stie sa vanda cloud in Romania?”.
In ciuda hype-ului in care se afla cloud and stuff, gradul de cunoastere in randul publicului non IT este destul de limitat, prin urmare industria de profil mai trebuie sa lucreze la transferul de entuziasm si incredere. Chiar daca beneficiile cloud computing sunt usor de explicat pentru orice categorie profesionala, asta nu inseamna ca simpla afisare a unui banner cu ,,vand cloud, 10 euro mp/luna” va duce la blocarea liniilor telefonice ale furnizorului. Piata este sceptica in fata unui concept nou, are nevoie de modele, de referinte, de informatii pe care sa le digere încet.
Chiar daca una dintre promisiunile cloud este costul mic si adoptarea facila, impactul oricarei tehnologii informatice asupra modului de lucru dintr-o companie este mare si trebuie pregatit in consecinta. In cloud, costul in sine devine/va deveni irelavant (lumea stie ca este ieftin) vor conta mai mult increderea in furnizor și utilitatea serviciului pe care acesta il ofera (functionalitati, interfata etc).
Cloud computing este un business de long tail, trebuie sa ai o baza mare de clienti ca sa faci profit. Este usor sa faci business din cloud cand te numesti Microsoft, Amazon, SalesForce sau Google si ai la dispozitie piata americana si apoi cea globala, investitia in servicii, oricat de mare ar fi se va amortiza rapid. Daca esti un furnizor din Romania si te adresezi unei piete foarte mici si in general refractara la tehnologie (nu suntem in top 100 global din punct de vedere al adoptiei IT-ului in companii) datele problemei se schimba. Costurile cu dezvoltarea solutiei, intretinere, update-uri, hosting, incentivare/plata forta de vanzari, promovare etc devin apasatoare.
Cloud-ul este viitorul, asta pare evident, insa industria trebuie sa pregateasca mai bine terenul si sa faca eforturi mai mari pentru convingerea pietei ca noul model este valid si stabil pe termen lung. Trebuie sa are si sa semene mai cu atentie inainte sa trimita combinele la recoltat.