Wednesday, October 14

Piata auto: America versus Europa

Ce imi place foarte mult in State, alaturi de infrastructura, este sunetul scos de masini pe strada. Pe motiv de motoare V6 de 3 litri si mai mari, masinile au un sunet frumos, rotund. Duminica am mers cu un Dodge Charger inchiriat pana la Monterey, un oras la cca 100 si ceva de mile distanta de SanFrancisco. La o viteza de cca 80 de mile pe autostrada plus ceva plimbat prin oras consumul (de la plin la plin) pentru un motor de 3L a fost de cca 5 galoane, adica in jur de 19-20 litri, adica nu de speriat. Mai mult, benzina este 3,20 USD/galon (3,78L) adica cca 2,5 Ron/L. Masinile sunt cu precadere marci japoneze (Honda, Toyota, Nissan+bandurile de lux asociate) americane si putine germane. Marcile franceze si italiene lipsesc cu desavarsire. Marcile japoneze sunt ceva mai diferite decate cele vandute in Europa. Toyota Camry este similar cu Avensis, iar Honda Accord americana nu este cea vanduta in Europa. Modelul european are drept corespondent marca de lux de la Honda, Acura, mai exact Acura TX sau TL.
Marcile germane sunt de asemenea putin diferite. Exista VW Passat insa am vazut doar modelul precedent si numai cu motoare V6 pe benzina (fata de legendarul 2.0 TDI european) iar Golf-ul este doar GTI (2.0 TFSI 200 CP). Mai interesant este ca exista si VW Jetta GTI, care nu se vinde in Europa. Au aparut insa si in State masini mici, similar clasei compacte europene: Nissan Tiida, Toyota Auris cu motoare mai mici (dupa zgomot). Mini, de asemenea, este la cautare, in general Cooper S, 1.6 biturbo de 177 CP si mai mare.
O alta diferenta notabila este cutia automata, omniprezenta in State, ignorata in masa in Europa. Adevarul este ca se conduce mult mai confortabil insa e de preferat pe motoare de la 2.o in sus. Poate acesta este si motivul pt care europenii nu prea se dau in vand dupa automate. Imi amintesc un post al lui Zoso care se arata incantat de nu stiu ce model de BMW automat, insa masina respectiva avea un motor de 3 Litri diesel, daca ar fi condus un 1.4 benzina nu ar mai fi fost la fel de incantat. Eu am un motor de 2,0 si este cam la limita, insa am preferat automata doar pt faptul ca am si padele pe volan pentru un mers mai la redline. :))
In rest, multe SUV-uri, Van-uri si camionete , dintre acestea din urma multe necarand probabil niciodata nimic. Dar la ce strazi si locuri de parcare au, dimensiunea masinii nu este tocmai o problema. Poporul merge mult mai linistit insa decat in Europa si infinit mai linistit decat in Romania/Bucuresti. Banda se schimba doar pentru schimbarea directiei, se pastreaza o distanta considerabila intre masini, la trecerile de pietoni se opreste neconditionat, nu am vazut pe nimeni sa depaseasca viteza legala etc. Si prin comparatie cu ce se intampla in Bucuresti, parcarea pe trotuar ar fi culmea infractiunii.