Ziceam, acum ceva vreme, ca piata de BI si Analytics trece de cativa ani prin schimbari substantiale, generate de orientarea utilizatorilor catre „self-service”. Iata ca avem si un prim insight local, venit din partea Plaut, unul dintre partenerii relevanti :) ai Qlik. Conform estimarilor, piata locala de self-service Business
Intelligence (BI) a crescut cu 35% in 2016, in urma finalizarii unor
proiecte de anvergura in domeniul bancar si retail online. Banca Transilvania si eMag ar fi printre campionii utilizarii Qlik, cunoscut fiinda faptul ca solutia are priza buna in domeniile bancar si retail.
Spre exemplu, Banca Transilvania
deruleaza un proiect amplu de transformare digitala, in care
componenta de self-service Business Intelligence are un rol esential.
Peste 6.500 de angajati vor folosi QlikView pentru a interpreta
datele existente in sistemele tranzactionale. Pe baza analizelor
obtinute in timp real, angajatii bancii pot lua decizii mai informate
si vor oferi clientilor o experienta imbunatatita.
Conform acelorasi declaratii, in 2016, Plaut Consulting si-a dublat
cifra de afaceri, realizata in principal din implementari de BI si
ERP (Enterprise Resource Planning). Valoarea vanzarilor de Business
Intelligence, licente si servicii de catre Plaut Consulting a depasit
12 milioane de lei (2,67 de milioane de euro), in crestere cu 120%
fata de anul precedent. Qlik nu face o estimare a pietei, ca valoare, stim insa ca are 3-4 parteneri care conteaza in Romania (Plaut ca Master Reseller, Q&R, Relevance si Winfo ca Authorized Resellers), iar cotele sunt impartite cu PowerBI (Microsoft) si Tableau Software. Prin urmare, putem sa facem niste exercitii de logica: sa treaca de 10 milioane euro? (strict pe self service BI)
Declaratiile oficiale arata ca „piata romaneasca de BI a inregistrat
o deschidere considerabila catre solutiile de self-service Business
Intelligence. Cinci banci de top din Romania folosesc Qlik pentru
analiza datelor la nivel de utilizator, iar situatia este similara si
in alte sectoare economice. Avantajul Qlik este reprezentat atat de
reteaua de parteneri foarte specializati, pentru care BI este
principala arie de competenta, dar si de modelul asociativ de analiza
a datelor, patentat de Qlik.” Acesta este si motivul pentru care probabil Qlik are o cota de piata majoritara in Romania. A avut un start mai de timpuriu, iar partenerii sunt mai bine focalizati pe BI, fata de TotalSoft si Senior Software, parteneri ai Tableau Software, dar care dezvolta si implementeaza o gama mai larga de solutii de business. Pentru aceste doua companii, BI-ul este complementar solutiilor ERP/CRM proprii. Situatia este similara si la Microsoft, unde partenerii au competente si linii de business mai extinse. Toti cei trei furnizori sunt in sectiunea „lideri” a cadranului Gartner pe 2017, adica ei sunt cei care seteaza directia pietei.