Cosmorom reloaded
„Fara a mai aduna dupa ce a tras linie, conducerea COSMOTE a decis relansarea operatorului Cosmorom, undeva la sfarsitul acestui an. Statisticile arata pentru operatorul grec o experienta relevanta in telecomunicatiile mobile in regiunea balcanica, iar brandurile locale detinute de COSMOTE in Bulgaria, Macedonia, Albania si Grecia, au un marketshare rezonabil in conditii de concurenta similara cu cea din Romania. Conform declaratiilor oficiale fondurile pentru investitii se pare ca exista, resurse umane si knowledge de asemenea, deci sunt sanse ca acest Cosmorom reloaded sa prinda. Am fost tentat sa numesc remake aceasta initiativa, dar conducerea companiei a optat pentru schimbarea brandului, ceea ce din punctul meu de vedere este o decizie inteleapta. Nu stiu insa in ce masura obiectivul de a ajunge jucator-cheie pe piata romaneasca este realizabil si nici care este definitia exacta a termenului jucator-cheie?
Exista experienta Grecia, unde Cosmote la intrarea pe piata in aprilie 1998 era al treilea operator si dupa trei ani devenea lider de piata dar este o experienta unica, cel putin pentru spatiul european. Mai mult, concurenta din 1998 pe piata serviciilor de telefonie mobila din Grecia nu era una nesemnificativa. Cei doi operatori amintiti erau Panafone, brand detinut de Vodafone si StetHellas, detinut la vremea respectiva de TelecomItalia si vandut ulterior. Nu stiu daca Cosmote a exploatat spiritul nationalist al grecilor, dar a avut fondurile necesare pentru investitii in acoperire (populatia Greciei este concentrata in cateva regiuni cvasiurbane ceea ce probabil a fost un avantaj), dar si pentru sustinerea unor tarife foarte convenabile. Situatia ar fi putut fi similara si in 2001 in Romania daca existau investitiile necesare si se exploata eficient relatia cu RomTelecom. Pe de alta parte suntem in 2005, piata romaneasca este mult mai asezata, Orange si Connex-Vodafone sunt branduri cu mare notorietate si promovare agresiva, si, mai mult, nu trebuie neglijat Zapp care fara o cota mare din piata are totusi un segment bine definit de utilizatori si care prin oferta concreta de tarife si servicii incearca o pozitionare pe o piata extinsa.
In acest context suma de 450 milioane euro, anuntata ca investitie nu poate fi suficienta pentru castigarea unei pozitii bune pe piata, daca ne gandim ca restul pietei va reactiona similar. La fel de mult ca o buna acoperire si tarife de dumping, Cosmorom are insa o nevoie vitala de rebranding.”