miercuri, ianuarie 18

Despre IMM-urile romanesti si utilizarea tehnologiei

Microsoft si Ipsos Mori (companie de analiza a pietei cu sediul in UK) au facut un studiu la nivel european despre utilizarea tehnologiei in cadrul companiilor mici si mijlocii. Studiul a surprins si opinii din partea unor companii/respodenti din Romania.
Hai sa afla impreuna rezultatele investigatiei.
  • Suntem pregatiti dar trebuie sa investim ceva mai mult in IT. 84% din respondenții români (lucrători IT din companii mici şi mijlocii) au declarat că se simt pregătiți să folosească aplicațiile și dispozitivele pe care le au la dispoziție în companie – comparat cu doar 59% în Europa Occidentală. În același timp însă doar 55% dintre companiile românești au un website si doar 16% au zonă online dedicată clienților (16%) față de media occidentală (69% respectiv 21%)  Se pare ca ne pricepem doar declarativ, pentru ca în antiteză cu aceste raspunsuri, la nivel general, România se plasează conform statisticii europene pe penultimul loc în UE atunci când vine vorba de competențe digitale, iar unul dintre factorii care ne ajută să nu ocupăm ultima poziție poate fi tocmai numărul mare de specialiști IT din economie. Când vine vorba de integrarea tehnologiei în mediul de afaceri, însă, România se plasează pe locul 28 din 28.
  • Intelegem ca tehnologia ajuta, dar nu si ca tehnologia costa bani. Companiile romanesti consideră că tehnologia le va ajuta și fluidiza deciziile operaționale și strategice (79% versus 59% in Europa) sau le va aduce mai multe date relevante despre clienți (67% VS 53%). De asemenea, IMM-urile romanesti sunt în general de acord că tehnologia le îmbunătățește relația cu clienții și le permite să îşi dezvolte afacerea. Șapte din zece (71%) sunt de acord că sunt în măsură să rămână conectaţi cu clienții și să îşi îmbunătăţească loialitatea clienților, în timp ce într-o proporţie similară sunt de acord că tehnologia le permite să construiască relații mai bune cu clienții existenți (73%). La vorbe suntem ok, la fapt mai putin. Din pacate, prea putine/foarte putine investesc in solutii dedicate gestiunii clientilor CRM, iar rata reala de penetrare in piata a acestui tip de solutii nu trece de 18-19%. Deschiderea patronilor de IMM-urilor fata de aceasta categorie de solutii este minima.
  • In Romania, afacerile sunt imobile. 7 din 10 angajaţi declară că trebuie să fie prezenţi la birou pentru a-şi îndeplini sarcinile de serviciu; totuşi se constată o creştere a flexibilităţii faţă de 2015, când 8 din 10 angajaţi declarau că trebuie să fie prezenţi la birou pentru a-şi îndeplini sarcinile de serviciu. 
  • Vanzarile si Marketingul sunt provocarile principale. Factorii de decizie români (BDMs) estimează că vânzările și strategia de marketing vor reprezenta provocările cele mai stringente cu care organizaţia se va confrunta în următoarele 12 luni; trei sferturi (76%) menționează acest lucru. În același timp, și aceștia sunt de acord că dezvoltarea competențelor angajaților (72%) și strategia companiei (72%) sunt, de asemenea, probleme care cer atenție specială. 
  • Romanii nu se tem de pericolele digitale. 80% din angajații chestionați în România simt că informațiile proprii sunt protejate oriunde s-ar afla, comparat cu 67% în vestul Europei. Între manageri, 79% sunt de aceeași părere când vine vorba de datele firmei față de 58% în Europa occidentală. Dintre aceiași manageri, 72% declară că afacerea lor dispune de protecție avansată a datelor față de media vestică de 54%.Nu-mi dau seama daca aceasta atitudine este generata de increderea in tehnologiile folosite (dubito) sau de ignoranta in ceea ce priveste criminalitatea cibernetica si riscurile reale. Inclusiv un raport Microsoft Security arată că țara noastră are rate de apariție a riscurilor de securitate consistent superioare mediei mondiale – (31,3% versus 20,8% pentru Q4 2015) și o medie mai mare de calculatoare detectate ca infectate – 36,4 din 1000 față de 16,9 media mondială), situatie pe care de altfel, Augustin Jianu (actualul titular de la MCSI) l-a subliniat in orice prezentare sutinuta pe cand era seful Cert.ro 
Concluzia: Companiile mici si mijlocii din Romania ar trebui sa inteleaga ca tehnologia ii poate ajuta doar daca o adopta, ceea ce inseamna un efort, atat ca bani cat si ca timp si atentie. Altfel, ramanem doar la vorbe.