vineri, noiembrie 25

IBM Chef Watson: gastronomie si tehnologie

Daca vreti sa identificati cele mai bune retete gastronomice, potrivite pentru toate gusturile si conjuncturile...Chef Watson este solutia.  
IBM Chef Watson stocheaza informatii despre obiceiurile culinare din intreaga lume, retetele celor mai faimosi bucatari, componentele chimice ale tuturor alimentelor, stie toate combinatiile posibile si stilurile de gatit. Il gasiti la https://www.ibmchefwatson.com/tupler  si este foarte simplu de utilizat. Puteti pleca fie de la ce aveti efectiv in frigider, introduceti datele in aplicatie si Watson va propune o serie de retete, fie de la ce ati dori sa mancati si faceti aprovizionarea dupa. IBM Watson vorbeste deocamdata doar limba engleza, prin urmare ar fi intelept sa cunoasteti termenii culinari de baza, sau eventual sa ii cautati intr-un dictionar.
 
Chef Watson este pe piata de prin 2015 si este cea mai performanta platforma de Inteligenta Augmentata din lume, asta ca sa nu ii spunem simplu: cel mai destept supercomputer din lume. Implicarea lui IBM Watson in bucatarie este mai mult for fun. Una dintre ariile sale de excelenta este domeniul  medical.

La începutul anului trecut, un pacient al Institutului de Științe Medicale al Universității din Tokyo a fost diagnosticat cu leucemie mieloida acută. Tratamentul, bazat pe chimioterapie, a dat rezultate, dar, ulterior, medicii japonezi au observat că recuperarea prin terapia de post-remisie este prea lentă. Ceea ce a ridicat semne de întrebare asupra justeții diagnosticului inițial.

Pentru a-l verifica, specialiștii niponi au apelat la serviciile lui Watson, care este capabil să analizeze milioane de date medicale și să stabilească corelații între cazuri similare. Prin compararea datelor genetice ale pacientului japonez cu cele existente în propria bază de date, supercomputerul creat de IBM a detectat peste 1.000 de mutații în ADN-ul acestuia, făcând diferența dintre cele relevante din punct de vedere al diagnosticului și caracteristicile ereditare care nu aveau legătură cu afecțiunea. Pe baza rezultatelor furnizate, medicii japonezi au putut diagnostica pacientul cu o formă rară de leucemie cauzată de sindromul mielodisplazic. Watson a livrat acest rezultat în doar 10 minute. Cercetătorilor umani le-ar fi fost necesare două săptămâni. 
Inteligența artificiala/augmentata dezvoltată de IBM (botezată după primul președinte al companiei - Thomas J.  Watson Jr.) a ieșit prima oară la rampă în urmă cu 5 ani. Mașina, care ocupa o cameră întreagă și necesita sisteme complicate de răcire, a devenit celebră după ce a câștigat concursul Jeopardy! difuzat de televiziunea americană. Spre deosebire de realizările anterioare ale IBM (cum este Deep Blue, prima "mașină" care a reușit să câștige în fața unui campion mondial la șah, Garry Kasparov, în 1997), Watson a fost conceput din start pentru a înțelege întrebările adresate în limbaje naturale fără ajutorul programatorilor și a furniza rapid răspunsuri bazate pe analiza volumelor mari de date structurate și - mai ales! - a celor nestructurate, pe care supercomupterul le poate procesa mai repede decât mintea umană. La toate aceste "talente native" au fost adăugate mecanisme avansate de învățare automată, care permit inteligenței artificiale să se dezvolte continuu, în funcție de noile informații la care acces.
La câteva săptămâni după victorie, oficialii IBM au decis că menirea lui Watson nu era cea de vedetă TV, ci de… diagnostician! Și au decis că, pentru început, trebuie să își demonstreze super-capacitățile in domeniul oncologiei.

 Pentru a face trecerea de la pregătirea de jucător la cea de asistent al medicilor oncologi, echipei IBM i-au trebuit câțiva ani în care l-a învățat pe Watson limbajul de specialitate, i-au creat baze de date (fișa medicală a unui pacient poate ajunge până la 400 GB de informații, iar dacă se adaugă și datele genetice la 6 TB!), l-au pus să proceseze informație nestructurată (sistemul citește 40 de milioane de documente în 15 secunde) și l-au verificat permanent prin teste practice, corectându-i răspunsurile cu ajutorul specialiștilor în tratamentul cancerului. Compania a încheiat parteneriate cu mai multe instituții medicale din Statele Unite care au contribuit la îmbunătățirea abilității supercomputerului de a face recomandări utile practicienilor oncologi.

În decursul anilor, IBM Watson a "slăbit" - a ajuns de 16 ori mai mic decât versiunea din 2011 - și a devenit de 240 de ori mai rapid. Mai mult, o data cu dezvoltarea serviciilor Cloud, Watson a devenit omniprezent, competențele specialiștilor în tratamentul cancerului putând fi accesate via Internet oricând și oriunde în lume. Au fost lansate deja și două produse comerciale ("Interactive Care Insights for Oncology" și "WellPoint Interactive Care Guide and Interactive Care Reviewer"), prin intermediul cărora medicii își pot verifica diagnosticele și pot beneficia de recomandările de tratament făcute de Watson.
Anul acesta, IBM Watson a început să își extindă abilitățile și în domeniul imagisticii medicale, al diabetologiei, cardiologiei și neuropatologiei prin intermediul parteneriatelor încheiate de IBM. De exemplu, se discută deja de un sistem de screening și depistare timpurie a deteriorării capacităților cognitive prin intermediul aplicațiilor mobile. IBM Watson este o platformă de inteligență artificială deschisă către companiile, institutele și cercetătorii independenți care doresc să contribuie cu aplicații proprii la extinderea acesteia. La momentul actual, ecosistemul conține peste 7.000 de aplicații, însă specialistiii consideră că acesta este numai începutul, posibilitățile de dezvoltare fiind nelimitate.


Revenind la gastronomie, l-am intalnit pe IBM Chef Watson la un eveniment de „cognitive cooking” organizat de IBM si CityGrill. Cei de la City Grill il folosesc in mod curent pentru extinderea retetelor folosite in cele 17 restaurante. Seful City Grill afirma ca vremea aragazului a trecut si ca acum tehnologia face diferenta. Pe de o parte este vorba de aplicatiile mobile care prezinta oferta culinara si aduce oamenii in restaurante, iar pe de alta de tehnologii ca IBM Chef Watson care aduc un nivel nou de creativitate in bucatarie. Aplicatia mobila City Grill Out for Food are peste 73.000 de utilizatori si routeaza cca 43% din cifra de afaceri a lantului de restaurante,