Vedetele sectorului vor fi serviciile de tip platforma (PaaS, precum Windows Azure, spre exemplu) cu o crestere anuala de cca 41% si care in mod curent genereaza 1/4 din venituri si cele de tip infrastructura (IaaS, inchiriere de infrastructura virtualizata, cam ce ofera IBM si StarStorage prin centrele lor de date din Bucuresti) cu o crestere anuala de 37%. Categoria Software ca Serviciu (SaaS - in aceasta categoria avem SalesForce si Office 365, spre exemplu) contribuie cu o alta patrime la venituri si va avea o crestere anuala de cca 29% conform aceluiasi studiu.
Din punct de vedere al furnizorilor de cloud, Market Monitor zice ca 23% din furnizori genereaza 83% din venituri (adica cele 20 de miliarde USD aferente viitorului an 2016) prin urmare, cloud-ul cam este un joc de baieti mari. Aceste cifre, mi-au adus aminte de o remarca a lui Kostas Loukas, GM al Microsoft Romania, care, intr-un interviu de saptamana trecuta, mi-a spus:„cloud is not a easy game to play”. So true.
Un alt element interesant revelat de Marketing Monitor este ca 80% dintre clientii de cloud sunt preocupati de costurile ascunse ale acestui model de livrare al tehnologiei, temeri asociate solutiilor complexe de back-up si recuperare din cloud, accesului facil la servicii, mutarea dificila a datelor dintr-un cloud in altul etc. Securitatea si confidentialitatea au mai pierdut din importanta, insa piata mai are de lucru la intelegerea deplina a conceptului. Situatia se reflecta intocmai si pe piata locala si am auzit frecvent la conferinte intrebari puse de audienta care arata ca procesul de asimilare a terminologiilor legate de cloud si de intelegere a mecanismelor de contractare, plata, acces etc este inca la inceput, in ciuda impresiilor ca abordarea ad nauseum a subiectului ne-a transformat pe toti in experti.