Friday, November 16

Happy Black Friday

Ma batea, de vreo doua zile, un gand sa aflu cum isi pregatesc infrastructura IT magazinele online implicate in Black Friday, mai ales ca anul acesta sunt 20 de nume (anul trecut au fost mult mai putine) intrate in joc: eMag, Oktal, Domo, Evomag, Watchshop, Flanco, F64, Elefant, Fashioup, LaFemme, TinaR, ClickShop, Azerty, Nemira, Okian, Strollers, 1001jucarii, Altex, Koyos PCGarage si probabil vor mai fi cateva. Dimineata, am aruncat o intrebare doua , insa raspunsurile au fost evazive. Pe la 14.00, apare un text in ZF care, partial, imi lamureste lipsa de interes, insa nu spune mai nimic in afara faptului ca emag a investit 200.000 EUR in infrastructura. Ciudat, in timp ce la noi informatiile sunt tinute sub obroc, prin tarile cu apa calda, altii organizeaza webbinare prin care arata cum pun cloud-ul la munca pentru a depasi astfel de momente :(

Pe fondul mediatizarii reducerilor, am primit zeci de newslettere in ultimele zile, traficul este de asteptat sa explodeze mai ales ca lumea va alerga de nebuna de pe un site pe altul in cautarea celor mai bune oferte. Emag zicea, anul trecut, ca a avut un varf de 100.000 de vizitatori, pentru anul asta as paria pe valori de cel putin dublu. La fel de cunoscut este si ca anul trecut sistemele IT ale magazinelor au avut probleme majore si caderi de cateva ore. Din cate imi amintesc, evomag si elefant au cazut primele, urmate ulterior de koyos si emag, in cazul ultimului traficul fiind foarte mare, 1,1 milioane vizitatori pana la ora 16 (conform blog Radu Apostolescu). Dincolo de succesul comercial al Black Friday, momentul a generat si numeroase frustrari, iar blog-urile si forumurile sunt pline de comentariile celor nemultumiti ca nu au putut accesa un site sau plasa o comanda. Conform studiilor americane, dupa astfel de experiente:
- 78% din cetateni se duc imediat pe site-ul competitiei
- 88% probabil nu se vor mai intoarce
- 47% dezvolta o parere negativa despre compania cu pricina
- 42% povestesc aceasta experienta neplacuta tuturor prietenilor
Nu prea cred eu in procente dar cu siguranta brandul si loialitatea clientilor au cel mai mult de suferit. Prin urmare, nu prea stiu cum s-au pregatit magazinele online pentru aceasta incercare, dar sa le uram totusi un Happy Black Friday.