luni, noiembrie 26

De ce nu au inteles magazinele online conceptul cloud computing?

Din punct de vedere ``disponibilitate si uptime`` recentul BlackFriday a fost un dezastru complet si nu a existat site major fara cadere. Nu stiu ce investitii au fost facute in tehnologie, dar avand in vedere rezultalele fie au fost minime, fie au fost in solutii lipsite de eficienta. Tind sa cred ca majoritatea au mai pus cateva servere si s-au rugat ca downtime-ul sa fie cat mai mic.

Pe de alta parte, in ultimul an, intreaga industrie IT a vorbit intens despre cloud computing si despre doua nuante ale acestui concept: PAAS si IAAS, adica platforma si infrastructura ca serviciu. Ce promit aceste servicii: scalabilitate si disponibilitate maxima, adica exact ce ar fi avut nevoie magazinele online in moment gen Black Friday, CyberMonday... what ever. Mai mult, aceste promisiuni nu sunt la nivel teoretic, anul trecut in suplimentul Cloud Computing (il trimit GRATUIT oricarui IT Manager din online) scriam despre experienta Ministerului Educatiei cu portalul Adlic. Pe scurt, pe acest portal se afiseaza rezultatele admiterii la liceu, iar traficul care in mod normal este nesemnificativ, creste la peste 1 milion de unici in cateva ore si o tine asa 2-3 zile devenind campion indiscutabil al tot ce inseamna trafic online in spatiul .ro. Traditional, IT-ul ministerului mai punea cateva servere si se ruga sa fie bine, cam ce au facut si magazinele online vinerea trecuta, pana in vara lui 2011 cand, printr-un proiect cu Siveco, au pus Adlic pe Windows Azure, platforma ca serviciu de la Microsoft. In ziua anuntarii rezultatelor, Windows Azure a scalat workload-ul pe atatea servere cat era nevoie ca aplicatia Adlic sa nu pice, iar Ministerul a platit cat a consumat, cam cat costul unui server entry level din cate imi amintesc. Experienta MEC se gaseste si pe site-ul Microsoft, inclusiv un fim cu IT Managerul institutiei.
Cu Microsoft sau cu alt furnizor serios de PaaS/IaaS, problemele de BlackFriday ar fi avut o rezolvare eleganta, din pacate insa tehnologia nu trebuie sa fie doar disponibila ci si cunoascuta si inteleasa. Poate anul viitor, magazinele online romanesti vor investi mai inteligent.