joi, octombrie 28

Nokia si navigatia gratuita

Cea mai inteligenta miscare facuta de Nokia in ultima vreme a fost navigatia gratuita prin Ovi Maps. Ca decizia a fost inspirata s-a vazut atat in vanzarile de terminale cu GPS incorporat si a accesoriilor adiacente (Razvan Petrescu, CM Nokia Romania, mi-a confirmat ca pachetele incarcator + suport auto, s-au vandut foarte bine anul acesta) dar si la nivelul utilizatorilor inregistrati pentru Ovi Maps. Am pus intotdeauna caderea pietei locale de navigatoare GPS si pe seama acestui serviciu gratuit. Care sunt insa obiectivele Nokia si in ce masura se poate monetiza prin OviMaps?

Unul dintre obiective este sustinerea vanzarilor de terminale si cresterea satisfactiei clientilor, insa din punct de vedere al cotei de piata asteptarile nu pot fi senzationale, mai ales prin prisma activitatii concurentei (tot mai mare si mai agresiva). Deci se poate vorbi mai mult despre pastrare decat despre crestere.
Un obiectiv mai plauzibil ar fi monetizarea prin servicii suplimentare complementare navigatiei: localizare, social awareness, city quides, harti premium etc. Luand in calcul, pentru Nokia, o cota de piata globala de smartphones de 34,4%, baza instalata este destul de mare pentru a permite generarea unor venituri considerabile prin astfel de servicii. (In Q3 2010, Nokia a livrat 16,4 milioane smartphone-uri, conform Strategy Analyst)
Mai mult, Nokia incearca o simplificare a colaborarii cu dezvoltatorii, iar ultimul devkit lansat permite (Nokia Qt) o reducere cu 70% a volumului de cod scris pentru aplicatii. Cu siguranta numeroase proiecte din cadrul unor concursuri gen Calling All Inovators se for focaliza pe segmentul de navigatie.
Mai multe detalii in curand in MW.