Concurenta exista, doar jucatorii sunt mai putini si altii, in urma achizitiilor produsele nu au disparut ci au ramas ca branduri stand alone sau inglobate in suite ( exemplele sunt prea evidente ca să le mai enumar aici) problema este modelul de business si dependenta de o tehnologie proprietara. Proiectele de genul acesta costă milioane si reprezintă o implicare lifetime de cele mai multe ori, la care nu se poate renunta pentru o creștere de 5-10%.
Interesant este că analistii de peste ocean pun aceste cresteri si pe seama deprecierii dolarului care este baza de calcul pentru pretul in moneda locala al aplicatiilor Oracle si se intreaba in ce masura piata de soft va deveni la fel de sensibila ca cea a petrolului.
Fără o legătură directă, piața românească va urma aceași tendință. Serviciile ( mentenanta, suport etc) inseamna oameni, deplasari la clienti, masini, avioane, hoteluri si restaurante. La cum au crescut salariile, pretul benzinei si al mancarii, e greu sa mai fii eficient cu preturile de anul trecut. Ar fi de facut o analiza ce pondere au aceste costuri in costul orei de suport si de generat un patern: ,, cresterea cu X RON a pretului benzinei, determina o crestere cu Y RON a orei de mentenanta,,.