Cineva spunea recent, parafrazând oarecum o casă mare de analiză, că pentru a înțelege mai bine clienții, companiile trebuie să caute informaţii despre aceştia în afara bazelor de date tranzacţionale pe care le operează. Chiar dacă merchandisingul și Social CRM-ul, spre exemplu sunt abordări care se încadrează in aceasta cerinta, afirmația direcționa către BigData și către necesitatea integrării în depozitele de date (data warehouse) a unor surse externe organizației: portaluri web, Social Media, senzori etc.
În mod evident, BigData, ca tehnologie, filozofie, strategie este aici pe termen lung, iar avantajele sunt uşor de observat chiar și sub mesaje precum „informaţia este putere” sau „datele sunt noua valută globală”. Subiectul este omniprezent în peisajul autohton, atât la nivel de evenimente cât şi editorial, ceea ce este un lucru bun, însă am impresia că industria IT se grăbeşte încercând să ardă prea multe etape.
John Radcliffe (consultant, ex Gartner) imi spunea intr-un interviu luat la un eveniment Teradata ca „dacă nu poţi alerga până nu înveţi să mergi, probabil că nici nu poţi avea un proiect de BigData fără o experienţă relevanta de business analytics”. Din păcate, piaţa românească de Business Intelligence/Business Analytics este foarte puţin dezvoltată și nu mă refer la valoare ci la complexitatea proiectelor. Multe companii romaneşti sunt blocate în sisteme simple de raportare şi analiza, le sunt străine abordările de tip depozit de date sau integrează două-trei surse. Mai mult, nu ştiu câte companii locale captează informaţii nestructurate din surse externe, dar putem presupune că destul de puține. Ca orice altă tehnologie, și în cazul BigData printre early-adopters vor fi jucătorii mari din telecomunicaţii, servicii financiare, retail etc însă nici pe aceste verticale nu există semnele unor proiecte reale.
Cum spuneam anterior, BigData este aici pe termen lung, însă industria IT trebuie să înţeleagă că piaţa are nevoie de mesaje clare, de o terminologie aşezată, şi mai ales de înţelegerea beneficiilor de business. Până la urmă, ce promite BigData? Din discursul consultanţilor pare că aduce multe răspunsuri, însă tind să cred că în realitate, BigData aduce mai multe întrebări. BigData pune o presiune tot mai mare pe oamenii de marketing pentru că aceştia vor fi responsabili cu identificarea reacţiei potrivite după ce compania a aflat ce gândesc, ce vor și ce aşteptări au clienţii.
(editorial MarketWatch, editia aprilie)