Thursday, June 5

Zapp, keep walking!

(editorial MW 105)

Dupa o perioada de relativa tacere, care a dat loc interpretarilor in ceea ce priveste posibilitatea Zapp de a acoperi cerintele impuse la acordarea licenţei 3G, operatorul a ieşit la rampă cu anunţarea clară a zonei de acoperire şi intenţia lansării comerciale a serviciilor în toamna acestui an. Totodată, oficialii companiei au anunţat inclusiv efectuarea primelor teste ale reţelei 3G în Bucureşti.
Zapp a fost un operator mai puţin „norocos” decât restul, dacă se poate vorbi de noroc într-o lume pur business. A demarat mai târziu, cu o tehnologie avant la lettre, cu o gamă de telefoane mult prea restrânsă pentru un popor fascinat de gadgeturi, fără roaming într-o vreme in care toti romanii au prins gustul călătoriilor externe şi fara să poată intra într-un grup european de interese, ca France Telecom sau Vodafone. Această situaţie a făcut din Zapp un operator mai „altfel”, cu o notorietate evidentă, dar fără un mare succes comercial. Evoluţia a fost surprinzătoare, deoarece unele dintre primele aplicaţii de mobilitate şi localizare din România foloseau comunicaţii Zapp (Mobile Stuff Management de la Ipacri şi Skytrak de la AM Consulting, pentru cine îşi mai aminteşte primul eveniment 3G Readiness din 2002; din păcate, ambele firme nu au ştiut să exploateze comercial aceste soluţii) si, pentru o perioadă extinsă, operatorul a avut cel mai bun ARPU (venit mediu pe utilizator) din piaţa locală de telefonie mobilă.
Cu o echipă managerială nouă şi o linie de credit deschisă la Bank of China, Zapp are toate şansele să recâştige terenul pierdut. Reţeaua 3G, UMTS/HSDPA şi nu CDMA 2000, va oferi exclusiv servicii de date, ceea ce este o direcţie bună într-o piaţă în care vocea nu mai poate aduce mare profit (a se vedea abonamentele cu preţ dumping ale Orange şi Vodafone, precum şi eforturile Cosmote de a ţine pasul), dar unde se anticipează o creştere semnificativă pe transfer de date şi conţinut mobil. Brandul are încă notorietate, campaniile intense gen Zapp online au lăsat urme, iar cu un polish inteligent şi o politică pro-client mai evidentă poate recâştiga atenţia românilor.