marți, decembrie 6

Care este amprenta Azure in piata de cloud?


Piata de cloud este departe de maturitate, iar principalii jucatori investesc agresiv in dezvoltarea serviciilor si infrastructurii pentru obtinerea de marketshare. Chiar daca lupta pare sa fie intre Amazon si Microsoft Azure, fiecare dintre furnizorii mari are propriile avantaje, fie ca vorbim despre mutarea in cloud a intregului portofoliu de produse (Oracle) sau de flexibilitate si brandawareness (Google).
Pe termen lung, Microsoft pare sa aiba cele mai bune argumente, legate in principal de acoperire si de baza instalata mare de servicii cloud la clienti companii. Ar mai fi si ecosistemul de parteneri, care da tot mai multe semne ca se pune in miscare. Chiar daca Microsoft a lansat Azure in 2008 si a devenit complet functional in 2010, la cativa ani dupa aparitia Amazon Web Services, serviciile Azure au beneficiat de un program mai complex de dezvoltare si testare, program care a implicat cativa dintre clientii de top ai companiei. In acest sens, exemplu Boeing este poate cel mai relevant. In vara acestui an, gigantul industriei aeronautice a decis migrarea intregii suite de „aviation anaytics” in Azure, o aplicatie care vizeaza optimizarea consumului de carburant si care este folosita de peste 300 de operatori aerieni.

 Tendinta aceasta este surprinsa de un studiu Morgan Stanley care pentru 2016 arata ca 20% dintre CIO chestionati (din Europa si US) folosesc Amazon si doar 10% Azure, insa aceiasi CIO considera ca intr-un orizont de trei ani (2019) vor folosi Azure in 31% din cazuri si Amazon in 29%. 
Mai mult, la Microsoft cloud inseamna trei mari categorii de servicii: Azure, Dynamics 365 si Office 365. Evident, zona de „365”, care se adreseaza exclusiv catre business, are la baza tot serviciile Azure si este probabil principalul motor de dezvoltare.


 Cum arata insa amprenta Azure in piata de cloud?

  • 1989 - Microsoft deschide primul centru de date in Redmond
  • 2016 - Microsoft are peste 30 de centre de date operationale la nivel global (alte 6 fiind in lucru)
  • +50 de servicii Azure disponibile
  • 140% crestere a veniturilor din cloud in 2015 (cea mai mare rata)
  • 102% crestere Azure in Q4 2016
  • +10 miliarde USD venituri, obiectiv vizat pentru 2016 (Intelligent cloud)
  • dublare capacitate platforma cloud in Europa in ultimele 12 luni 
  • 2 milioane servere, cifra estimata pentru 2016 (datele oficiale atesta 1 milion de servere in 2013)

Datele sunt relative si culese in general din diverse articole si declaratii date presei de peste ocean. Pentru ca la Microsoft business de cloud este foarte complex ca tipuri de servicii, defalcarea pe categorii este dificila. In functie de serviciile avute in vedere (IaaS, PaaS, total cloud etc) clasamentele facute de analisti difera considerabil. Analizele care pozitioneaza Amazon pe primul loc au in vedere doar veniturile din IaaS (infrastructura ca Serviciu). Insa, la capitolul venituri generale din cloud, Microsoft depaseste cu siguranta Amazon.

Ce servicii Microsoft cloud cumpara companiile romanesti?

Office 365 in principal, folosit atat de catre clienti mici cu 10-15 utilizatori dar si de catre companii mari si foarte mari cu 4-500 de utilizatori. Evident si planurile contractatate difera la fel de mult.
Servicii Azure folosite atat pentru migrarea solutiilor de business de pe o infrastructura on prem in cloud, dar si pentru testare, back-up, continuitate operationala. De asemenea, exista multi dezvoltatori locali care folosesc Azure pentru livrarea propriilor solutii de business ca SaaS.
Local este greu de masurat cota de piata a Microsoft. Amazon insa este ceva mai „low profile”, in lipsa unei echipe locale ceva mai activa ca vanzari si suport. Cu greu putem evalua valoarea pietei, estimata grosier la 150-200 milioane euro, in functie de sursa. Pana cand piata se va aseza, iar veniturile vor fi consistente pentru plutonul furnizorilor mari, nu vom avea probabil un studiu lamuritor.