miercuri, noiembrie 13

Doua vorbe despre: Studiul ANIS Software si Servicii IT

Am fost astazi la o intalnire ANIS pentru anuntarea rezultatelor unui studiu facut cu IDC despre piata de software in Romania. Analiza a fost facuta pe un grup de 201 companii, esantionul fiind considerat reprezentativ pentru piata locala.  Ideea din spatele studiului  a fost sa identifice realitatea din piata, sa masoare valoarea asociata productiei de software si sa traseze unele directii de dezvoltare.

IDC a avut in vedere atat companiile care dezvolta produse software (software vandut pe baza de licenta) cat si pe cele care lucreaza in regim outsourcing si livreaza in esenta: ore de munca. Studiul arata ca doar 11% din companiile romanesti livreaza software cu licenta ( produse cu proprietate intelectuala inclusa) si 43% lucreaza exclusiv in regim de outsourcing, evident exista si o zona comuna de 46% care combina cele doua abordari. Interesant este ca cele 11% companii care livreaza proprietate intelectuala genereaza cca 30% din venituri, deci sunt companii mult mai productive.
Studiul evalueaza piata de software produs in Romania la peste 572 milioane EUR pentru anul 2012, venituri generate cu peste 50.000 de angajati in total, dintre care 80% au profil tehnic.

Piata de software este impartita in 4 categorii majore:
- Vendori multinationali: nu produc software in Romania insa genereaza valaore indirect prin intermediul partenerilor locali
- Centrele R&D - sunt inca putine (Intel, Freescale, Ixia etc) angajeaza resurse foarte calificate si dezvolta software cu valoare ridicata. Sunt foarte putin conectate la economia locala.
- Outsourcing: companii care dezvolta software la comanda, au doar echipe de dezvoltare, nu detin drepturi asupra produselor la care lucreaza, sunt in general un business de volum, cresterea nu poate veni decat prin angajarea unui numar mai mare de resurse. (Pentalog, Endava etc)
- Companii cu produse locale: dezvolta si vand aplicatii cu licenta, au echipe mixte: dezvoltare/comercial/marketing etc (TotalSoft, Siveco, BitDefender etc) sunt cele mai conectate a mediul de business local, unele vand si regional sau global, insa prea putine.
Tendintele arata ca tot mai multe comapanii trec sau vor sa treaca de la categoria Outsourcing la Produse atrase de castigurile mai bune, notorietatea mai evidenta dar si de o stabilitate mai mare a business-ului. Outcoursing-ul este in esenta o activitate foarte volatila fiind sustinuta de un cost redus al fortei de munca in raport cu nivelul calitatii livrate.
Creșterea pietei poate veni din mai multe directii:
- Angajare suplimentara de resurse pentru cei ce fac outsourcing. Nu este o masura sustenabila pe termen lung, nu sunt India, avem cca 4000 de absolventi de invatamant tehnic anual. O solutie ar fi ca programatorii sa fie selectati din categorii fara studii superioare pentru a creste bazinul de resurse.
- Crestere consum IT in piata locala. Demers dificil, cere timp si crestere economica generala. Resursele umane sunt inca ieftine in RO, prin urmare multi manager prefera sa angajeze mai multi oameni decat sa investeasca intr-o aplicatie care sa automatizeze unele procese.
- Extindere pe piete regionale/globale. Aici este nevoie de investitii majore in marketing, dezvoltare produse, distributie dar si de existena unui ecosistem care sa includa: suport legislativ, finantare, piata, cultura antreprenoriala etc. Insa lipsa oricarei piese din puzzle duce la alterarea intregului proces.
Demersul ANIS nu a avut in vedere activitatile de BPO/Shared Services etc despre care am scris in postul anterior. Studiul detaliat este disponibil prin ANIS, nu stiu costurile, dar se pot afla rapid.
Update - membrii ANIS beneficiaza de 40% reducere la achizitia studiului.