Thursday, September 29

iPlan sau n-ai plan?

Tind sa cred ca majoritatea romanilor nu au un plan foarte clar asupra ce vor face ei in viata. Ni se trage probabil de la educatia formala complet lipsita de perspective si de o corelatie mai evidenta intre vocatie si cariera. Am vazut prea multi oameni care au facut Medicina dar lucreaza in auto, Dreptul si fac vanzari, Politehnica dar au ajuns in advertising. Dincolo de faptul, notabil, ca poate si-au gasit o pasiune reala sau poate exploateaza o oportunitate, aceasta arata ca multi dintre noi nu avem capacitatea de a ne construi o perspectiva a carierei la varsta adolescentei sau tineretei. Trasatura in discutie transcende viata privata si se regaseste in lumea afacerilor. Cu unele exceptii, companiile romanesti s-au dezvoltat in functie de oportunitati si au evoluat natural impreuna cu piata. In realitate, aceste companii nu s-au dezvoltat dupa un plan de afaceri ci au mers cu valul. Michel Porter spunea in conferinta de la Bucuresti ca ,,e foarte simplu sa fii manager de succes cand piata creste cu 40%”, iar adevarul spuselor sale s-a vazut in ultimii 2 ani. Companii mari au intrat la apa, branduri cunoscute au disparut, antreprenori de succes au trecut in anonimat.
Evident, planificare nu tine loc de aspirina insa cu o strategie mai coerenta probabil o parte din aceste companii ar fi avut o alta istorie. Care este insa concluzia?
O echipa de consultanti (mai cunoscuti ca The Network) cu experienta, au luat 1,5 milioane EUR fonduri europene si au lansat un program gratuit de planificare strategica. iPlan o sa invete cca 1000 de manageri locali cum sa sparga pe bucati foarte mici strategia de dezvoltare a organizatiilor pe care le conduc cum sa fixeze obiective si cum sa execute masurile necesare pentru atingerea acestora. Vor folosi unelte precum Strategic Driver si Markstrat dar si mult netwoking. Obiectivul lor este sa lumineze in 2 ani cam tot atatia manageri cat au instruit programele tip MBA in 4-5. iPlan este un program gratuit accesibil si oamenilor din companii mici si foarte mici.