Tuesday, December 16

CRM-ul devine tot mai Social

In materie de CRM, indiferent ca vorbim de strategie sau de aplicații, a trecut vremea relaţiilor unidirecţionale (companie-client) sau bidirecţionale (client-companie-client) și se vorbește tot mai mult despre relaţii multidirecţionale care să surprindă toate categoriile de public ce ar putea genera o posibilă interacţiune (clienţi, furnizori, competiţie etc). CRM-ul Social vrea să surprindă, cu precădere, interacțiunea dintre aceste elemente și pune în discuție conceptul de ,,experience-based differentiation”, un indicator care arată puterea de influenţă pe care o au comunitățile sociale, preponderent virtuale, prin partajarea unor experiențe relevante.

Web 2.0 tinde să schimbe fundamental modul în care consumatorii își construiesc încrederea în brand-uri. Tehnicile tradiţionale de marketing şi advertising se aplică tot mai puțin într-o lume în care majoritatea consumatorilor folosesc web-ul pentru a descoperi companii, produse sau servicii și pentru a schimba informații despre acestea. ,,The word of mouth” a devenit astfel un concept cu aplicabilitate globală (vezi tripadvisor, spre exemplu, unde călători din toată lumea își partajează experienţele). Linked-In, Plaxo, Twitter sau Facebook, forumurile auto sau cele pentru părinţi, toate acestea sunt repere fundamentale pentru viaţa de business sau privată a multor clienți sau prospecţi și devine o dovadă de respect, dar și o valoroasă informaţie de marketing, urmărirea post-urilor acestora.

CRM-ul tradițional este orientat cu precădere asupra colectării informațiilor despre client, urmăririi activităților și managementului oportunităților, însă îi lipsește o dimensiune relevantă, aceea de a transforma consumatorii în prieteni și a le influenta comportamentul (a nu se citi greșit manipulare). CRM-ul Social poate adăuga această dimensiune în latura operațională a CRM-ului tradițional, însă cheia sunt oamenii, și nu tehnologia. CRM-ul Social înseamnă implicarea companiilor în comunitățile de utilizatori, fără dorința evidentă de a-i controla și manipula pe aceștia, ci pentru a-i cunoaște și a le înțelege asteptarile.

(editorial MW, decembrie 2008)