Monday, September 22

Modelul SaaS scos la încălzire ( editorial MW sept.)

Livrarea de aplicații tip ERP sau CRM ca serviciu online sub forma unui abonament nu a convins până acum clientul român deși o serie de avantaje sunt indiscutabile. Câteva companii locale au încercat acest model, dar, oricum am privi problema, succesul de piață este încă departe. Explicația nu constă în imposibilitatea acestui model de a livra beneficii intr-o structură românească de afaceri, ci mai ales în lipsa de încredere, pe de o parte în ISP-iști, iar pe de alta în furnizorul aplicației. Totuși, în ultimii ani serviciile de acces la Internet s-au maturizat, tehnologiile au evoluat, căile de acces sunt multiple, iar cu un back-up asigurat, disponibilitatea este maximă. Persistă însă neîncrederea în furnizorul aplicației, mai concret în capacitatea (a se citi credibilitatea) acestuia de a păstra în siguranță datele, dacă nu vitale cel puțin foarte importante, ale beneficiarului.


Subiectul SaaS nu e nou și pe unele nișe (recrutare, payroll) chiar funcționează. Și pentru ERP și CRM companiile se pregătesc de ceva vreme, însă piața nu pare a considera că este momentul. Pentru companii mari ca Microsoft, Oracle sau Salesforce.com livrarea în România a unor astfel de servicii nu ar necesita un mare efort, iar pasul ar putea fi făcut imediat, doar oportunitatea să fie identificată. Companiile românești testează terenul. Unii, ca SDC, Senior Software sau Misoft Systems, au deja servicii disponibile, alții, ca BitSoftware, se pregătesc pentru lansare în viitorul apropiat. Nu știu dacă s-au făcut analize de piață, dar probabil un feed-back pozitiv există.


Pe fondul unei maturizări inevitabile, atât a conceptului, cât și a pieței, tind să cred totusi că anul viitor se va depăși etapa acestui ,, acum nu e momentul,, și mai ales pe segmentul companiilor mici (2-5 utilizatori) modelul SaaS va începe să prindă. Motivul principal va fi, probabil, plata lunară combinată cu lipsa unei implementări, care, din experiență sau ,,din auzite,, dă bătaie de cap. Această combinație va determina o serie de manageri informați și obișuiți cu alte servicii web să încerce. În esență nu au nimic de pierdut. Un succes mai mare ar avea probabil un model mixt, care să combine simplitatea în configurare și accesare a serviciilor web cu siguranța unei baze de date instalată pe serverul clientului.