Monday, September 24

Liga mare cu ochii pe IMM

Pe fondul reducerii oportunităţilor de creş­tere în pieţele tradiţionale, marile cor­poraţii din industria ITC îşi îndreaptă tot mai mult atenţia către sectorul SMB, sau mai pe româneşte IMM. Dincolo de acronime, deşi senzaţia mea este că IMM sună „mai mic“ decât SMB, companiile din acest sector acoperă o plajă foarte largă, cu particularităţi în funcţie de ţară şi domeniu de activitate. Dacă în Statele uni­te o companie ca Google încă face par­te din sectorul IMM, în România stan­dardul este mult mai redus. Rea­li­ta­tea este că nu dimensiunea companiei face sau nu poziţionarea în piaţa IMM ci complexitatea operaţiunilor şi a cerin­ţelor IT. În linii mari, un IMM se confruntă cu aceleaşi probleme ca orice companie mare (identificare de noi pie­ţe, atragerea de noi clienţi, lansarea de noi produse) însă banii de care dispune pentru a investi în gasirea unei soluţii sunt mai puţini. Plecând de la aceste considerente, corporaţii precum IBM, SAP, Oracle, Mi­cro­soft (Microsoft are însă o poziţie ceva mai tradiţională pe această piaţă) dezvoltă în mod curent produse, servicii şi strategii pentru piaţa IMM. „IBM pentru IMM-uri“ este o afirmaţie ce putea ridica zâmbete la începutul anilor 2000 şi poa­te, pentru o piaţă ca cea românească, încă să mai pară lipsită de conţinut, situaţia este identică şi în cazul SAP.
Iată că, în 2006, IBM a generat aproape 20% din cifra de afaceri pe piaţa IMM şi in­ves­teşte sume fabuloase pentru cucerirea aces­tei pieţe. Recent a fost anunţată o investiţie de 200 milioane USD pentru suportul campaniei de extindere a programului Express Advantage (pachetul dedicat sectorului IMM). Aceste corporaţii au nevoie de creştere, însă care este avantajul clienţilor? Se­cre­tul stă de cele mai multe ori în preţ şi împachetarea produselor şi serviciilor. În cele din urmă, IMM-urile au acces la tehnologie de ultimă oră, dezvoltată pen­tru o categorie de clienţi mult mai pre­tenţioşi, de un nivel ridicat de com­pe­tenţe şi de best practices acumulate prin experienţă globală, toate la preţuri accesibile. Printre alte avantanje ar fi că produsele acestor corporaţii ajung, fără excepţie cel puţin în cazul celor patru amintite mai sus, la client prin intermediul partenerilor ceea ce înseamnă o înţelegere locală a business-ului, relaţie cu o firma din aceeaşi categorie (cred că pentru multe firme medii şi mici ar fi o povară să lucreze direct cu o multina­ţio­nală) şi la fel de important că sunt dis­po­nibile şi surse de finanţare.