Ce ne asteapta?
- Consumatorul modern vrea respect si viteza de reactie, pe care nu le va primi insa de la angajati umani ci de la aplicatii care automatizeaza aceste interactiuni: chioșcuri digitale, portale de tip self-service, boti etc. Vom vedea probabil tot mai putini oameni in front-end, pe motiv de: stare de spirit, oboseala, nervi, ciclu etc.
- Robotic Process Automation (RPA) este un domeniu in crestere accelerata, iar prin integrare cu BPM (Business Process Automation) va transfera catre roboti software orice sarcina repetitiva, facuta in prezent de un angajat. Tipii de la UiPath au niste perspective de crestere senzationale si va deveni probabil cea mai tare tehnologie produsa vreodata in spatiul mioritic. Forrester zice ca in 2018, peste 300.000 de joburi din zona „office and administration” si peste 260.000 din zona de vanzari vor fi automatizate, pentru a oferi clientilor o experienta imbunatatita (adica punctul de mai sus).
- Automatizarea te lasa fara job, daca nu te reorientezi. Imi spunea, recent, un tip de la UiPath ca RPA-ul exceleaza la sarcini repetitive in activitati unde nu este nevoie de creativitate si ca in esenta va ajuta angajatii umani in dezvoltarea si livrarea unor servicii mai bune. Omul nu iese din scenariu, doar ca rolul lui se schimba. Cloud-ul si digitalizarea au efecte similare asupra unor job-uri. In echipele IT, dispar posturile care se ocupa de intretinerea/administarea infrastructurii, sarcina de care se ocupa acum operatorii de cloud (Amazon, Microsoft, Google). Logica este similara pe securitate, vezi anunturile Oracle pe automatizarea securitatii (in combinatie cu AI si ML), ca solutie unica pentru a obtine reactie in timp real. Prin urmare, apar noi job-uri, legate de analiza datelor, Inteligenta Artificiala, Machine Learning, integrare si arhitectura...creativitate in general.