Intrebarea „ce reprezinta 3rd Platform?” apare automat insa raspunsul este mai complicat decat pare.Termenul 3rd Platform este definit de IDC ca un PaaS (platform as a service) specializat pe verticale, mai exact un amalgam de servicii in cloud, social networking, mobile computing si business analytics dezvoltat la nivelul unor industrii/nise cu implicarea jucatorilor relevanti din domeniile respective, gestionat si consumat de acestia. Conceptul este mai apropiat de „community cloud” si este complet diferit de PaaS-urile traditionale precum Amazon, si Force.com sau mai cunoscutul, pe piata locala, Windows Azure. Conform IDC, 3rd Platform va avea o dezvoltare accelerata si va reprezenta pana la 90% din cresterea cheltuielilor cu IT-ul intre 2013 si 2020.
Despre community cloud am mai scris, iar abordarea pare sa aiba sens, dar nu trebuie sa ne gandim aici la verticale precum banking, telco sau ensurance. Conceptul ar putea avea insa mare succes la nivelul unor „organizatii” cu reprezentare teritoriala, ceva de genul Fortele de Munca, Tribunale/Judecatorii/Barouri, Universitati, Uniunea Arhitectilor, Notariate etc Aceste organizatii au activitati/procese similare, nu exista o concurenta directa intre ele si sunt administrate independent. La un moment dat (foarte indepartat din perspectiva locala, noi fiind cam in valul 3 de adoptie a noilor tehnologii) aceste entitati ar putea investi in crearea si administrarea unei platforme comune conforma ce cele mai „nisate” cerinte, avand acces pe baza unui buget comun la cele mai sofisticate tehnologii ale momentului. Chiar daca nu are aplicabilitate imediata in RO, scenariul nu este chiar SF.