joi, iunie 2

Piata locala de IT si manifestarile expozitionale

In ciuda unei aparente maturizări, piaţa locală de IT prezintă unele simptome tipic... adolescentine. Nu mă refer aici la valoarea financiară relativ scăzută (putem da vina pe criza economică pentru asta), ci la inexistenţa unor elemente specifice unei industrii aşezate. Spre exemplu, în piaţa locală de IT nu mai există o manifestare expoziţională relevantă, unde să se stabilească tendinţele, să fie lansate produsele noi şi unde să se deruleze networking-ul între vendori şi furnizori. Există câteva serii de conferinţe tematice ale unor grupuri media, însă restrânse ca amploare, câteva evenimente de companie şi participări izolate cu standuri în cadrul unor târguri cu profil non-IT. Mai mult succes au evenimentele externe, cum ar fi CeBit, spre exemplu, unde, la ediţia 2011, participarea românească a fost chiar numeroasă.

Cu siguranţă, toată lumea îşi aminteşte de Expo21, CERF, Premiile ITC ale României, evenimente care, în diverse perioade de timp, s-au bucurat de o notorietate incontestabilă, dar, din păcate, nu au reuşit performanţa pe termen lung. Nu mai sunt oare interesaţi jucătorii locali de networking? Aş pune eşecul manifestărilor amintite mai degrabă pe incapacitatea organizatorilor de a ţine pasul cu schimbările şi a menţine viu interesul pieţei. În cele din urmă, un astfel de organizator nu vinde un spaţiu de expunere, ci un concept, în a cărei punere în practică este dator să implice întreaga industrie. Cu excepţia pavilionului Comunicaţii de la CERF, unde marketingul profesionist şi bugetele operatorilor făceau spectacol, expoziţiile B2B de profil IT au rămas terne şi complet lipsite de atractivitate, iar dincolo de informare nu se mai întâmpla nimic. Un plus de culoare şi entertainment nu ar fi stricat, ci dimpotrivă.

Când puţină lume se aştepta la ceva nou în acest domeniu, un organizator local a prins curaj şi propune pentru toamna acestui an un eveniment B2B gândit pe o structură nouă: IT&Electronic Bucharest Expo. Evenimentul se anunţă exclusiv B2B, deşi va avea şi o secţiune foto-video (se pare dedicată doar profesioniştilor). Vor exista atât standuri, cât şi work shop-uri şi pare să fie ceva mai aplicat pe cerinţele consumatorilor de IT. Conceptul încă nu este finalizat, se mai adună feedback din partea potenţialilor expozanţi, însă organizatorii par să fi învăţat din lecţiile altora şi, mai ales, au sesizat oportunitatea unui business profitabil pe acest segment relativ abandonat.