marți, iunie 28

Cat sunt dispuse companiile romanesti sa investeasca in IT?

Dupa cum merge piata in general si cea de ERP in special, s-ar zice ca nu prea mult, dupa comunicatul SAP de astazi cca 35% din cifra de afaceri. Dap, ati citit bine 35% din cifra de afaceri, aceasta este valoarea pe care sunt dispuse sa o investeasca cca 50% dintre firmele romanesti in noile tehnologii (sondajul a fost facut de SAP Romania pe un esantion de cca 250 companii). La prima vedere am crezut ca este o greseala, asa ca am cerut o lamurire, dar se pare ca e pe bune.
Mi se pare foarte optimista abordarea si tind sa cred ca fie oamenii nu au inteles intrebarea fie chestionarul nu era prea explicit, ori a fost derutanta formularea cu „noile tehnologii”. OK, o solutiei SAP costa (cateva milioane, evident nu se aplica la Business One/All in One) insa nici clientii pe care ii targeteaza SAP nu sunt tocmai IMM, Micro si PFA-uri. Am aruncat o privire pe lista locala de referinte:
- Dedeman - revenue cca 100 mil EUR
- Albalact - cca 54 mil EUR (client de All in One)
- Alexandrion - cca 63 milioane EUR
- Agricola - 66 milioane EUR
- Vel Pitar - cca 150 mil EUR (2009)
- Ambient - 105 mil EUR
- Romanel - cca 25 mil EUR
- RHS - 95 mil EUR
(nu am amintit colosii gen E.ON Gaz si nici alte firme mai mici)
Oricat de core ar fi IT-ul pentru astfel de companii, nu pt sa nu ma intreb cat investesc aceste firme in modernizarea sistemelor de productie directa, sau ce ROI asteapta de la noile tehnologii. Proiectul de implementare SAP la distribuitorul Mos ION a avut o valoare de 300 de mii EUR si il putem extrapola la 1-1,2 milioane EUR: licente, servicii, mententanta pe 1 an, hardware, periferice, alte costuri ascunse, la o cifra de afaceri de cca 25 milioane EUR, adica cca 4% din cifra de afaceri in varianta optimista.
Comunicatul de presa nu mentiona pe cati ani se intind investiile in noile tehnologii, insa chiar si asa, 35% din revenue pentru proiecte IT related pare putin credibil si nu as sfatui pe cineva sa-si faca un business plan pe o asemenea estimare. De asta e bine ca analizele sa le faca IDC, Gartner, Forrester etc sa nu fie loc de interpretari, mai ales ca, in general, romanii sunt foarte fantezisti la raspunsuri in sondaje.